Bonusta jokaisesta matkasta!

Historiallinen Pietari hurmaa

Laivatiimimme teki tutustumismatkan Pietariin Princess Maria -laivalla viisumivapaalla Päivä Pietarissa risteilyllä. Ennen lähtöä tarkistelimme, että passit ovat voimassa vähintään puoli vuotta matkan jälkeen ja meni siinä sitten yhdellä meistä passi vaihtoon vähän ennakkoon, koska voimassaoloaika jäi pikkaisen vajaaksi.

Lähtöpäivänä olimme satamassa jo hyvissä ajoin hakemassa lippuja. Koska kaikkien matkustajien täytyy ennen lippujen saamista käydä esittämässä passinsa St. Peter Linen lähtöselvityksessä saattaa terminaalissa kestää jonkin aikaa. Oli siis ihan hyvä olla ajoissa liikenteessä. Luukulta saimme mukaamme nipun lippuja. Boarding pass toimii mm. hyttiavaimena. Sen lisäksi saimme erikseen arrival card:in, departure card:in, retkilipun sekä kaikki ruokailulipukkeet. Kun olimme saaneet liput pääsimme sujuvasti laivaan passintarkastuksen kautta. Laivaan saavuttaessa kaikkien laukut vielä läpivalaistiin kiellettyjen esineiden varalta, mutta sekin sujui joutuisasti.

Kävimme heti alkajaisiksi ShorEx -tiskillä varmistamassa, että seuraavalle aamulle Pietarissa varaamamme kaupunkikiertoajelu-retki toteutuu. Tiskillä vaihdettiin samalla alkuperäiset retkikupongit varsinaisiin lippuihin. Saimme myös ohjeet miten toimimme ja missä tapaamme muut retkelle lähtijät aamulla. Buffet-ruokailuun oli vielä hetki aikaa, joten päätimme mennä istuskelemaan Columbus baariin, jonka totesimme viihtyisäksi. Täällä järjestetään suurin osa laivan ohjelmasta. Laivan baaritarjontaan kuuluvat lisäksi Funny Rabbit Bar, Cubar ja yläkannella sijaitseva Skybar.

Olimme varanneet paikat illallisbuffetin 2.kattaukseen. Nälkä kurnikin jo kaikkien vatsassa, kun pääsimme pöytäämme. Kaikki lähtivät tutkimaan buffet -pöytien tarjontaa ja valikoimaa löytyikin kivasti. Vatsat täysinä päätimme lähteä hytteihin nukkumaan ja valmistautumaan seuraavaan päivään.

Aamulla nousimme reippaina ja suuntasimme buffet-aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen lähdimme retken tapaamispaikalle odottamaan laivasta ulospääsyä. Retkeä Pietarissa voi suositella lämpimästi myös sen vuoksi, että retken varanneet pääsevät laivasta ulos autokannen kautta ennen muita matkustajia ja näin välttävät jonot passintarkastuksessa. Passintarkistuksen jonot voivat olla hyvinkin pitkät, koska kaikkien passit tarkistetaan erikseen. Passin tarkastuksessa virkailija ottaa lippujen yhteydessä saadun arrival card:in ja tulostaa mukaan Pietariin immigration lapun, joka täytyy pitää tallessa Pietarissa olon ajan. Laivaan palatessa passintarkastuksessa virkailija ottaa sen takaisin. Lisäksi laivaan palatessa täytyy olla tallessa departure card.

Hetken odoteltuamme ShorEx tiskillä illalla työskennellyt virkailija tuli noutamaan ryhmämme laivan tapaamispaikasta. Hän opasti meidät ulos laivasta terminaaliin. Terminaalissa tapasimme Pietarin oppaamme, joka puhui aivan erinomaista suomea.

Opastettu kierroksemme kesti kolmisen tuntia. Sen aikana kuulimme paljon Pietarin historiasta ja näimme upeita paikkoja ja rakennuksia. Tutustuimmepa Pietarin ruuhkiinkin, joita oppaamme mukaan on jopa keskellä yötä. Kierroksella pysähdyttiin myös matkamuistomyymälässä, josta oli mahdollista ostaa perinteisiä venäläisiä matkamuistoja, kuten maatuskoita.

Kiertoajelu päättyy Iisakin aukiolle. Olimme tiedustelleet oppaalta oliko mahdollista päästä bussin kyydissä hotellille ja toki se onnistui. Muut kierroksellamme olevat matkustajat olivat tulleet kahden yön hotellimatkalle ja jätimme heidät ensin majoittumaan Solo Sokos Hotel Palace Bridgelle. Me jatkoimme matkaa Solo Sokos Hotel Vasilievsky hotellille, jonne olimme menossa tutustumaan. Olimme varanneet pöydän hotellista lounaalle, joten siirryimme ensin Repin Lounge Restaurant & Bar -ravintolaan. Ruokalistalta löytyi sekä kansainvälisiä että perinteisiä venäläisiä vaihtoehtoja ja söimme kaikki valitsemamme annokset hyvällä ruokahalulla. Kiovan kana ja borskeitto olivat oikein hyviä valintoja.

Kävimme matkan aikana tutustumassa Solo Sokos Hotel Vasilievskyyn ja Solo Sokos Hotel Palace Bridgeen, jotka ovat molemmat hyvätasoisia ja viihtyisiä hotelleja. Molemmissa hotelleissa on mahdollista majoittua meidän kauttamme viisumivapaalla hotellimatkalla, joka tehdään St. Peter Linen Princess Maria laivalla. Muiden palvelujen lisäksi Palace Bridge hotellista löytyy wellness club, johon sisältyy kylpyläosasto (emme valitettavasti tällä reissulla sinne ehtineet polskimaan), kuntosali sekä day spa.

Hotellivierailujen välillä ehdimme hetken aikaa pyörähtää kaupungilla. Upeasta kaupungista löytyy paljon nähtävää ja valokuvattavaa.

Palace Bridge hotellilta meidän täytyikin lähteä takaisin kohti satamaa. Laivayhtiön shuttle -busseilla pääsee kätevästi satamasta keskustaan ja takaisin. Ehdimme hyvin hotellin edestä viimeiseen shuttleen, joka kuljetti meidät terminaaliin. Passintarkastuksessa ja laivaan mentäessä oli jonoa ja jouduimmekin odottelemaan ennen kuin vihdoin pääsimme laivaan. Tästä täytyykin sanoa, että satamaan tulemista ei kannata jättää ihan viime tippaan. Tällä kertaa meillä olikin varattuna buffet-illlalisen ensimmäinen kattaus. Ehdimme passintarkastuksen ja laivaan jonottamisen jälkeen heittämään vain ylimääräiset tavarat hytteihin. Siirryimme heti buffet-ravintolaan ja olimme paikalla lähes minuutin tarkkuudella kattausaikamme alkamisesta.

Jos haluaa vähän vaihtelua ruokailuissa, niin buffet-ravintolan lisäksi laivalta löytyy italialainen ravintola Napoli Mia, Explorer’s à la carte -ravintola, sushibaari Kampai sekä pieneen nälkään kahvila Bake & Coffee.

Illalla ehdimme tutustua vielä lisää laivan tarjontaan. Osa meistä väsähti Pietarin päivästä ja suuntasi ajoissa hytteihin nukkumaan. Osa jaksoi valvoa ja käydä katsomassa laivan Shown. Esityksessä oli monipuolista pukuloistoa, taidokasta tanssia ja laulua sekä mukaansatempaavaa musiikkia. Väliajalla lapset ja nuoret pääsivät osallistumaan hauskanpitoon showisännän ja tanssijoiden johdolla. Väliajan interaktiiviset leikit vedettiin venäjäksi, joten kaikkia yksityiskohtia ei välttämättä ymmärtänyt. Niiden seuraaminen oli silti viihdyttävää.

Pietariin voitaisiin lähteä uudestaankin 🙂 Suosittelemme!

Aamulla laiva saapui satamaan Helsingissä klo 8. Laivasta ei kuitenkaan tarvitse poistua heti. Me söimme kiireettömän aamiaisen à la carten puolella, jonka jälkeen pakkailimme loput tavaramme ja poistuimme laivasta. Laivasta terminaaliin päästyämme pelästyimme passintarkastusjonon pituutta. Laivassa oli paljon kiinalaisia ryhmiä ja he jonottivat kaikki nyt edessämme. Hoksasimme kuitenkin kuitenkin pian Eurooppalaisille tarkoitettun e-passintarkistuksen, jossa ei ollutkaan jonoa oikeastaan yhtään. Sieltä pääsimme näppärästi ja sujuvasti passintarkastuksesta läpi ja ulos terminaalista. Sitten edessä olikin enää kotimatka autolla.

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että oli kiva ja antoisa reissu. Pietariin voitaisiin lähteä uudestaankin 🙂 Suosittelemme!