Bonusta jokaisesta matkasta!

Äiti-tytär matka Tallinnaan

Käymme äitini kanssa yleensä vähintään kerran vuodessa yhteisellä matkalla. Tällä kertaa äiti-tytär matkaksi valikoitui Tallinnan yhden yön hotellimatka. Lähtöaamuna päästiin kätevästi omalta pysäkiltä Ikaalisten matkatoimiston kuljetukseen, jolla matkasimme Helsinkiin. Helsingistä hyppäsimme laivaan ja kahden tunnin merimatkan jälkeen olimmekin Tallinnassa.

Laiva saapui Tallinnaan klo 12.30. Ensin suuntasimme hotellillemme, joka sijaitsi vanhassakaupungissa. Huoneemme oli jo valmis, joten kävimme heittämässä laukut huoneeseen ja lähdimme kaupungille.

Olimme päättäneet ottaa matkan ajaksi 24 tunnin Tallinn card -kortit, joten kävimme heti ostamassa ne vanhan kaupungin Tallinnan turisti-infosta (Vabaduse väljak 7). 24 tunnin kortti maksaa normaalisti 32 euroa. Tallink Siljan Club One -kortilla saa kuitenkin 2 euron alennuksen, jos Tallinn card:n ostaa turisti-infosta tai Tallinkin hotellilta. Tallinn Card:iin sisältyy esimerkiksi bussikiertoajelu. Lisäksi sillä pääsee ilmaiseksi Tallinnan museoihin ja se käy julkisen liikenteen matkakorttina. Käytimme korttia hop on hop off -bussikiertoajelulla, jonka kyydissä pääsimme Tallinnan tv-tornille. Kävimme myös muun muassa Hellemanin kaupunginmuurilla, kaupungintalolla sekä valokuvamuseossa. Käytimme korttia lisäksi paikallisbusseissa ja raitiovaunuissa.

Tallinn card on kätevä Tallinnan nähtävyyksiin tutustuessa.

Ensimmäinen kohteemme Tallinnassa oli tv-torni. Sinne pääsimme näppärästi keskustasta Viru-aukiolta Tallinn city tourin kiertoajelubussin vihreällä linjalla, jonka reitti kulkee muun muassa laululavan, tv-tornin ja Piritan kautta. Se pysähtyy tv-tornin bussipysäkillä, jossa jäimme pois kyydistä. Esitimme tornin lipputiskillä Tallinn card:imme ja pääsimme etenemään hissille ja ylös torniin. Tallinnan tv-tornissa on vaihtuvia näyttelyitä ja lisäksi sieltä on upeat näköalat Tallinnaan ja sen ympäristöön. Ravintolakerroksesta pääsee piipahtamaan tuulisella ulkotasanteella. Ollessamme tornissa siellä käyskenteli myös maskotti ETI, joka tervehti vierailijoita ja hivuttautui kaikkien valokuviin 😀

Tallinnan tv-tornista on upeat maisemat.

Ajattelimme alunperin, että voisimme poiketa tv-tornin vieressä sijaitsevassa kasvitieteellisessä puutarhassa, jonne olisi myös päässyt ilmaiseksi Tallinn card:illa. Ilma oli kuitenkin niin sateinen, että päätimme jättää sen väliin. Hyppäsimme tv-tornin bussipysäkiltä paikallisbussiin (tv-tornin ja Viru-aukion väliä kulkee bussireitti). Poikkesimme matkalla bussista vielä hetkeksi Piritan maisemiin ennen kuin jatkoimme toisella paikallisbussilla Viru-aukiolle.

Keskustaan päästyämme lähdimme ostoksille Viru-keskukseen, joka tulikin koluttua aika kattavasti. Aikamme shoppailtuamme alkoi nälkä jo kurnia. Siispä lähdimme ostostemme kanssa poikkeamaan hotellilla ja jatkoimme takaisin kaupungille syömään.

Ensimmäisen päivän iltana söimme Rae-ravintolassa Raatihuoneen torin laidalla. Meillä ei ollut mitään tiettyä ravintolaa mielessä ja päädyimme kyseiseen ravintolaan lähinnä sen vuoksi, että juuri sen kohdalla ollessamme alkoi sataa kaatamalla. Ravintola osoittautui kuitenkin viihtyisäksi ja ruoka oli todella hyvää.

Rae ravintolassa Raatihuoneen torin laidalla oli maistuvaa ruokaa.

Yövyimme Three Crowns Residents hotellissa, joka sijaitsee vanhassakaupungissa ihan lähellä Raatihuoneentoria.

Yövyimme Three Crowns Residents hotellissa, joka sijaitsee vanhassakaupungissa ihan lähellä Raatihuoneentoria (Vene 8). Hotellin sijainti oli siis erinomainen. Hotelli oli siistiä perustasoa ja itse tykkäsimme hotellista. Se sijaitsee vanhassa rakennuksessa, minkä vuoksi se voi joltain osin olla vähän sokkeloinen ja kaikki huoneet eivät ole välttämättä samankokoisia/näköisiä. Hotellissa on kiva sisäpiha ja meidän huoneemme ikkunat olivat juurikin sisäpihan suuntaan. Hotellissa on paljon portaita, joten huonojalkaiselle sitä en suosittelisi. Hotellin aamiainen oli ok ja sillä pärjäsi kyllä. Oli kuitenkin aika perustasoa, joten en suosittelisi hotellia myöskään ihmiselle, joka kaipaa hotellilta tosi runsasta aamiaista.

Three Crowns Residents -hotelli Tallinnan vanhassakaupungissa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme käymään Karnaluks -käsityökaupassa (K.A. Hermanni 1). Liikkeen valikoima on niin laaja, että sieltä on melkein jo vaikeuksia valita mitä haluaa vai haluaako kaikkea… mukaani tarttui siis kaikennäköisiä käsityötarvikkeita 🙂 Karnaluksilta lähtiessä poikkesimme vielä samassa korttelissa sijaitsevassa Abakhan Fabrics -kangaskaupassa (Tartu Mnt 63). Oltiin tultu Karnaluksin suuntaan kävellen, mutta takaisin keskustaan mentiin ratikalla. Kangaskaupalta ei ollut pitkä matka ratikkapysäkille, josta pääsimme suoraan Viru-keskukselle.

Tallinnassa on hyviä käsityöliikkeitä.

Käsityötarvikeostoksilta palattuamme kävimme hotellilla pakkaamassa laukut ja kirjautumassa ulos. Jätimme laukut hotellille säilytykseen ja lähdimme vielä kaupungille. Meillä oli varattuna paluuseen klo 16.30 Tallinnasta lähtevä Star-laiva, joten meille jäi paluupäivälle kivasti aikaa Tallinnaan.

Kävimme tutustumassa 1300-luvulta peräisin olevaan Hellemannin torniin ja kaupunginmuuriin (Müürivahe tänav 48), josta oli hienot näköalat vanhaan kaupunkiin. Näköalojen lisäksi sieltä löytyy myös taidegalleria.

Hellemanin kaupunginmuurilta ja tornista on näköalat vanhankaupungin kattojen ylle.

Ehdimme myös käydä Raatihuoneella katsomassa siellä esillä olevia näyttelyitä ja kiipesimmepä raatihuoneen ullakollekin.

Raatihuoneella pääsee tutustumaan rakennukseen ja siellä esillä oleviin näyttelyihin.

Raatihuoneen takana sijaitsee Tallinnan valokuvamuseo, joka on vanhassa kaupungin raadinvankilassa. Rakennus on peräisin 1400-luvulta. Museossa on esillä vanhoja valokuvia sekä valokuvaustarvikkeita, joita poikkesimme ihmettelemään. Päivän kohteista Hellemaniin, Raatihuoneelle ja valokuvamuseoon pääsee ilmaiseksi Tallinn card:lla.

Lähella Raatihuoneentoria sijaitsevassa valokuvamuseossa on esillä vanhoja valokuvia ja valokuvauskalustoa.

Ennen kuin lähdimme hakemaan laukkuja hotellilta ja suuntasimme kohti satamaa, kävimme vielä syömässä. Tämän kertainen ravintolavalinta oli Trofé, joka sijaitsee vanhassakaupungissa Pikk kadulla (Pikk 29). Trofé on Meriton Old Town Garden -hotellin ravintola, jossa tarjoillaan virolaisia ja pohjoismaisia makuja. Ollaan käyty aikaisemminkin syömässä samassa ravintolassa. Ruoka on hyvää, kuten myös palvelu ja ravintola on viihtyisä.

Viihtyisä Trofé -ravintola sijaitsee vanhassakaupungissa.

Syötyämme kävimme hakemassa laukkumme hotellilta ja suuntasimme satamaan. Ehdimme vielä poiketa ostoksille Norde Centrumiin matkalla terminaaliin. Paluulaiva ei ollut täynnä, joten mahduimme hyvin istumaan kahvilaan parin tunnin matkan ajaksi.