Bonusta jokaisesta matkasta!

Aurinkoinen viikonloppu  toukokuisessa Tallinnassa

Saimme nauttia aurinkoisesta viikonlopusta Tallinnassa, hyvän seuran ja ja hyvn ruuan merkeissä. Megastarin matkassa aamuinen menomatka perjantaina sujui hyvin aamiaista syödessä. Etukäteen varattu aamiainen oli loistava aloitus. Kattaus oli loppuunmyyty, joten oli helpottavaa tietää, että pöytä oli varattu valmiiksi jo matkavarausten yhteydessä. Buffassa olisi istunut vaikka koko kaksi tuntisen matkan ajan, mutta maltoimme sentään kipaista katsomassa laivan kaupan tarjonnankin. Paluumatkalle sunnuntaille olimme myös varanneet seisovan pöydän, ravintolassa taisi silloin matkata joku mieskuorokin, kun kajauttivat muutaman laulun kanssamatkustajien iloksi. Ruoka pitää känkkäränkän poissa ja näin oli palatessakin todettava, että varsin hyvin suunniteltua paluumatkan ohjelmaa oli syöminen.

blogi-tallinna-heli-018

Vaan vielä oli matka alussa. Seurueemme kohtasi kokonaisuudessaan kohteessa ja oli englannin ja suomen kielinen, joukossa ensimmäistä kertaa Tallinnassa vierailevia sekä kaupungissa jo monesti käyneitä. Tallinna tarjosi kokonaisuudessaan loistavan paikan tavata, nähdä uusi kohde ja nauttia tutuista kaduista. Hotellimme MyCityHotell oli näppärästi keskellä kaikkea, eli oli lyhyt matka niin Viru-keskuksen ympäristöön kuin vanhaan kaupunkiinkin. Kävelymatka satamasta rauhalliseen aikuisten tahtiin kesti noin 20 minuuttia, joten ei paha.

Aikataulullisesti meidän ohjelmaamme ja tekemisiämme ohjasi osan kohdalla perjantai-iltainen Nightwishin konsertti Saku-Suurhallissa sekä osalla vierailu oopperassa, Rahvusooper Estoniassa katsomassa Figaron häitä. Jakauduimme näihin aktiviteetteihin täysin ikäjakoisesti, nuoremmat Nightwishin sointujen suuntaan ja hieman varttuneemmat oopperaan. Molemmat esitykset kohtasivat odotukset, taisivat jopa ylittääkin. Täytyy sanoa, että kyllä Nightwish on maailmanluokan artisti lavashown, pyrotekniikoineen ja konfettisateineen musiikkia unohtamatta. Ooppera oli kokemus niin ensikertalaiselle kuin tottuneemmallekin kävijälle. Ja kulttuurin nauttiminen on Tallinnassa yhä edullisempaa Suomen hintatasoon nähden väliaikatarjoiluita myöten. Yksi ehdottomasti reissuamme helpottavista palveluista, joita olimme ostaneet etukäteen, oli kuljetus Saku-Suurhallille ja takaisin konsertin jälkeen. Porukkaahan purkautui hallista hetkessä 10 000, joten oli helpottavaa tietää ettei tarvinnut jäädä taksijonoon.

Sekä perjantaille että lauantaille olimme myös varanneet yhdet ravintolaruokailut jo etukäteen. Tallinna on tasokkaiden ravintoloiden kaupunki ja muutkin ovat sen huomanneet, ravintoloiden pöytävaraukset teimme jo kuukautta ennen ja sittenkin jouduimme joustamaan omissa toiveajoissamme saadaksemme mieluisiin ravintoloihin pöydät.

Perjantain alkuiltapäivän ruokailun varasimme ravintolaan Rataskaevu 16 eikä se pettänyt nytkään. Paikka oli tuttu jo entuudestaan, ruoka ja eritoten palvelu olivat jälleen erinomaisia. Lauantaina söimme illalla Korsaar-nimisessä merirosvoravintolassa. Siellä sisustus ja teemalle omistautuminen olivat leimaavaa, ruoka maistui ja huomasimme yhtäkkiä istuneemme ravintolassa kolme tuntia. Molemmat ravintolat sijaitsevat korttelin säteellä Raatihuoneentorista. Totesimme myös, että ainakin yhden yhteisesti ennalta sovitun kellonajan, tietenkin liittyen ruokaan, sopiminen etukäteen helpotti muuta päivien aikatauluttamista.

Lauantaipäivän vietimme hitaan aamun ja täyttävän hotelliaamiaisen jälkeen kierrellen kaupungilla, niin näkemisen arvoisissa paikoissa kuin ostoksillakin. Hyppäsimme itse asiassa todellisina turisteina Hop on Hop off- bussin kyytiin ja kiersimme keskustan päänähtävyydet kiertävän, punaisen reitin. Koska porukassamme oli kahden kielen edustajia, olivat valmiit opasaudionauhat tässä vailla vertaansa. Itse pääsin jopa vähän elvistelemään sillä, että olin osannut kertoa joitain historiallisia vuosilukuja sekä paikkoihin liittyviä faktoja aivan oikein jo etukäteen. Kyydistä olisi voinut hypätä poiskin välillä, mutta istuimme tunnin kestävän kierroksen kyydissä kokonaisuudessaan. Harkitsimme vihreän linjan kyytiin hyppäämistä, mutta päättömästi käveleminen rauhalliseen tahtiin vanhassa kaupungissa vei voiton. Vihreä linja olisi vienyt esimerkiksi TV-tornille maisemia katselemaan, mutta pitää jättää jotain nähtävää seuraavalle kerralle!

Loistavalle yhteiselle matkallemme pisteen iin päälle teki vielä lauantai-iltainen kävelyretkemme Toompeanmäelle. Kello oli noin 21.30 ja kävelimme rauhaisaan tahtiin näköalapaikalla, josta näimme aivan uskomattoman kauniin laskevassa auringossa kylpevän kaupungin. Aivan mahtavan kaunista. Taisipa tehdä vaikutuksen myös englantilaisiin miljoonakaupungin asukkaisiin! Kaupungin rauhallisuus ja siisteys olivat myös erityisesti heidän mieleensä.

Matka onnistui mainiosti, sää ja olosuhteet suosivat todellakin reissuamme. Sunnuntai-iltana päästessämme kukin kotiosoitteisiimme pohdimme jo, minne seuraavaksi lähtisimme. Ehkäpä kesäiseen Tukholmaan käyskentelemään päiväksi? Lähellä on paljon vielä nähtävää, josta voi nautiskella.