Ikaalisten matkatoimisto

Monipuolinen Berliini

Torstaina aamuyöstä lähdimme ajamaan kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa, josta lentomme Berliiniin lähti aamulla klo 7.50. Olin jo hyvissä ajoin varannut ja maksanut Finavian -nettisivujen kautta paikan parkkihallista Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Varsinkin näin aamulähdöllä se osoittautuikin todella hyväksi ratkaisuksi. Tiesimme jo etukäteen, että mahdumme valitsemaamme halliin. Ja koska olin jo varatessa lisännyt tietoihin auton rekisterinumeron, parkkihallin systeemi tunnisti meidät ja pääsimme sen perusteella näppärästi sisään.

Lento Berliiniin kesti vajaat kaksi tuntia ja saavuimme Tegelin lentoasemalle klo 8.45 paikallista aikaa. Siellä meitä oli vastassa opas, joka ennen bussille siirtymistä varmisti, että koko ryhmä oli matkassa mukana. Aamu alkoi kiertoajelulla, jonka aikana näimme Berliinin keskeisiä nähtävyyksiä. Jalkauduimme muun muassa Brandenburgin torilla ja Berliinin Valtiopäivätalon nurkilla, jossa pysähdyimme kahvi ja wc tauolle.

Kattavan Berliinin kierroksen jälkeen saavuimme hotellille klo 12 jälkeen. Koska hotellihuoneet saa vasta klo 15, eivät huoneemme olleet vielä valmiit. Oppaamme, joka oli saattanut meidät hotellin vastaanottoon, kertoi meille vielä hotelliin ja matkaan liittyviä käytännön asioita. Lisäksi hän lähti vielä halukkaiden kanssa ostamaan lippuja Berliinin kaupunkiliikenteeseen. Päivälippu, jolla voi käyttää Berliinin sisällä metroa, S-Bahn:ia, ratikkaa ja busseja niin paljon kuin haluaa, maksaa 7 euroa. Päivälippu leimataan kerran lähtölaiturilla, ennen kuin nousee kulkuvälineeseen ja sen on voimassa 24 tuntia leimaamisesta eteenpäin.

Mainittakoon, että myynnissä on myös kertalippuja, jotka ovat voimassa muistaakseni kaksi tuntia leimaamisesta. Niissä on kuitenkin sellainen erikoisuus, että vaikka kertalipulla muuten saa matkustaa voimassaoloajan aikana niin monessa liikennevälineessä kun haluaa, niin voimassaoloajasta riippumatta sillä ei kuulemma kuitenkaan saa matkustaa takaisin lähtöpisteeseensä.

Lennon ja kiertoajelun jälkeen lähdimme loiunaalle. Kolmen aikoihin kävimme lunastamassa hotellihuoneemme ja koska olimme lähteneet liikkeelle jo aikaisin, päätimme, että emme jaksa lähteä enää ihan täysimittaiselle nähtävyyskierrokselle. Niinpä lähdimme kävelylle hotellista Tiergartenin puistoalueen läpi. Päädyimme Voitonpylväälle (Siegessäule), jonka olimme jo kiertoajelullamme nähneet ulkopuolelta. Voitonpylväs sijaitsee puistoalueiden välissä aukiolla keskellä liikenneympyrää. Aukiolle pääsee tien ali tunnelia pitkin. 67 metriä korkean pylvään jalustassa toimii museo, jossa esitellään monumentteja. Sen yläosassa on näköalatasanne, jonne pääsee kiipeämällä ylös noin 280 rappusta kierreportaita. Täytyy sanoa, että meinasi alkaa myös hyväkuntoisena itseään pitävältä puhti loppumaan… Mutta mitäpä sitä ei tekisi näköalan eteen 😀 . Lippu museoon ja näköalatasanteelle maksoi aikuiselta 3 euroa.

blogi-hanna-berliini-02-torni

Seuraava päivä eli perjantai kuluikin Berliinin nähtävyyksiä katsellessa. Hotellimme Best Western Plus Amedia Berlin Kürfuerstendamm sijaitsi ostosalueella. Esimerkiksi Potsdamer Platzille matkaa on noin 4 ja Alexanderplatzille noin 7 kilometriä. Noin kilometrin päässä hotellista on Zoologische Gartenin rautatieasema, josta pääsee suoraan S-bahn junalla molempiin paikkoihin. Hotellia lähin metroasema on noin 500 metrin päässä. Me matkasimme S-bahn junalla Alexanderplatzille. Sieltä lähdimme kävellen katselemaan kaupungin nähtävyyksiä. Näimme muun muassa TV-tornin, museosaaren, kirkkoja ja muita uusia ja vanhoja hienoja rakennuksia.

blogi-hanna-berliini-09-berliini

Berliini on sekoitus monia aikakausia, vanhaa ja modernia. Paljon Berliinin vanhoista rakennuksista tuhoutui toisessa maailmansodassa ja monet kaupungin vanhoilta vaikuttavat rakennukset eivät itse asiassa olekaan vanhoja vaan ne on rakennettu uudestaan vanhalla mallilla niiden tuhouduttua pommituksissa. Jotain tuhoutuneita rakennuksia ei ole korjattu eikä purettu. Esimerkiksi hotellin lähellä sijaitsee 2. maailmansodassa tuhoutuneen Kaiser Wilhelm Kirchen rauniot jätettiin paikoilleen muistuttamaan sodan mielettömyydestä.

blogi-hanna-berliini-10-berliini

Berliinin kadulla kulkiessaan saattaa huomata kadussa kivistä rakennetun viivan, jossa kulkee kaksi kiveä vierekkäin. Kyseisen viivan linjaa kulki aikoinaan Berliinin muuri. Muurista on säilynyt osia ja suosituin näistä paikoista on East side gallery, jossa kilometrin pituinen muurinpätkä on täynnä maalauksia. Potsdamer Platzilla on muutama betonielementti muistona muurista. Lisäksi Topography of Terror -museon vieressä on pätkä muuria. Topography of Terrors -museo oli yksi vierailemistamme kohteista. Se sijaitsee entisen SS:n ja Gestapon päämajan paikalla ja siellä on esillä näyttely natsihallinnon ja toisen maailmansodan aikaisista julmuuksista. Museoon on ilmainen sisäänpääsy. Noin 500 metrin päässä Topography of Terror-museolta on Checkpoint Charlie, joka oli yksi Itä- ja Länsi-Berliinin välisistä rajanylityspaikoista. Näimme myös Juutalaisten muistomerkin, joka koostuu eri korkuisista ja eri tasoissa olevista kivistä.

blogi-hanna-berliini-11-berliini

Berliinin Juutalaisten museo koostuu kolmesta rakennuksesta. Muesorakennuksen uusi osa on hieno ja pelkästään se on jo näkemisen arvoinen. Museon sisäpihalla on kaunis puisto.

blogi-hanna-berliini-05-juutalaisten-museo

Berliinin kaupungin symboli on karhu ja niitä löytyykin runsaasti ripoteltuna ympäri kaupunkia. Myös kauppojen ja ravintoloiden edessä oli niiden omilla logoilla/väreillä koristeltuja karhuja.

blogi-hanna-berliini-01-karhut

Ostoksilla emme oikeastaan matkamme aikana käyneet. Hotelli sijaitsee ostosalueella ja poikkesimme muutamissa sen lukemattomista kaupoista. Kävimme pikaisesti myös Mall of Berlin ostoskeskuksessa, joka sijaitsee Leipzinger Platzilla lähellä Potsdamer Platzia. Jos lähtee Berliiniin ostosmatkalle, kannattaa ottaa huomioon, että sunnuntaisin lähes kaikki kaupat ovat kiinni ja tämä koski myös ruokakauppoja. Ainoat auki olevat kaupat, joihin sunnutaina törmäsimme, olivat matkamuistomyymälä sekä hotellin kanssa samalla kadulla sijaitseva Käthe Wohlfart -joulukauppa, jossa joulu on ympäri vuoden.

Berliinissä olisi Ikaalisten Matkatoimistolla ollut tarjolla retki Potsdamiin. Se kuitenkin valitettavasti peruuntui liian pienen osanottajamäärän vuoksi. Potsdamin kaupunki sijaitsee puolen tunnin junamatkan päässä Berliinistä. Kaupungista löytyy upeita taloja, puistoja, ja palatseja, kuten Fredrik II:n 1600-luvulla rakennuttama Sanssoucin linna. Potsdam on myös Unescon maailmanperintökohde. Lauantaina päätimme lähteä päiväretkelle Potsdamiin omatoimisesti. Päivälippu julkiseen liikenteeseen laajennuksella Potsdamiin maksaa 7,90 euroa ja kävelymatkan päässä hotellilta sijaitsevalta Zoologishe Gartenin pysäkiltä, pääsee S-junalla suoraan Potsdamin päärautatieasemalle.

blogi-hanna-berliini-07-potsdam

Potsdamissa rautatieaseman yhteydessä on ostoskeskus, jossa on kauppojen lisäksi kahviloita ja muita ruokapaikkoja. Lisäksi sieltä löytyy esimerkiksi turisti-info, jossa kävimme ensimmäisenä ostamassa liput hop-on-hop-off bussiin. Lippu maksoi 17 euroa per henkilö ja bussin lähtöpysäkki sijaitsi aseman edessä. Bussit kiertävät lenkkiä Potsdamin ympäri. Kierros kestää kokonaisuudessaan noin 1h 45 min, mutta bussista voi jäädä pois reitin varrella kohteiden pysäkeillä ja jatkaa matkaansa seuraavalla bussilla. Bussit tulevat pysäkille noin 30 minuutin välein. Kierroksella pystyy kuuntelemaan nauhoitettua opastusta useammalla kielellä. Suomea ei ollut tarjolla, mutta englanninkielinen opastus löytyi kyllä. Bussissa oli lisäksi saksan kielinen live-opastus, joka olisi varmasti ollut hyvä, jos sitä olisi saksaksi pystynyt seuraamaan. Muuten se oli hiukan huono, koska nappiluulokkeissa pyörinyt englanninkielinen selostus hukkui bussin mikrofoniin puhutun live-selostuksen alle.

blogi-hanna-berliini-08-potsdam

Bussireitin varrella oli paljon mielenkiintoisia kohteita, kuten elokuvamuseo, hollantilainen kortteli, Alexandrowkan venäläisen siirtokunnan rakennukset, Marmoripalatsi ja Cecilienhof -linna. Glienicker Brucke -silta jakaantui Berliinin muurin aikaan kahtia Itä- ja Länsi-Berliinin välillä ja kylmän sodan aikana itä ja länsi vaihtoivat sillalla kiinnijääneitä vakoojiaan. Sanssoucin puiston ympäristössä on kolme palatsia (uusi palatsi, Orangerie-palatsi, Sanssouci-palatsi) sekä muita mielenkiintoisia rakennuksia.

blogi-hanna-berliini-06-potsdam

Potsdamin kaikkia kohteita ei ehdi nähdä muutamassa tunnissa eikä edes päivässä. Tänne kannattaa varata aikaa ja miettiä etukäteen, mitkä ovat ne kohteet, jotka ehdottomasti haluaa nähdä. Me emme käyneet edes sisällä missään palatseissa, mutta kulutimme silti Potsdamissa lähes koko päivän. Ja paljon jäi vielä näkemättä.

Paluu Suomeen oli sunnuntaina. Huoneet piti luovuttaa klo 12 mennessä ja bussi oli tulossa noutamaan meitä lentokentälle neljän maissa. Olimme päättäneet, että emme lähde enää sunnuntaina kauemmas nähtävyyksiin, vaan sunnuntaina ohjelmassa oli lähellä hotellia sijaitseva Berliinin eläintarha. Aamupalan jälkeen jätimme siis laukut hotellille säilytykseen ja suuntasimme eläintarhaan.

blogi-hanna-berliini-04-elaintarha

Eläintarhan yhteydessä on myös akvaario ja yhteislippu molempiin maksoi aikuiselta 21 euroa. Eläintarhassa saimmekin kulumaan useamman tunnin. Eläintarhan nettisivujen mukaan Berliinin eläintarhassa on 14 000 eläinlajia ja 20 000 eläintä ja lajien määrä on maailman eläintarhoista suurin. 33 hehtaarin alueelta löytyy muun muassa karhuja, kirahveja, sarvikuonoja, jääkarhu sekä Saksan ainoat pandat.

blogi-hanna-berliini-03-elaintarha

Eläintarhan jälkeen ehdimme vielä syömään ja sitten olikin aika lähteä kohti lentokenttää. Bussi ja opas noutivat ryhmämme hotellin aulasta. Olin tehnyt lähtöselvityksen jo ennakkoon puhelimella, jotta saimme koneeseen vierekkäiset paikat. Pääsimme siis lentokentällä suoraan turvatarkastukseen ja meidän ei tarvinnut jonottaa lähtöselvityksessä.

Tegelin lentokenttä on siitä mielenkiintoinen, että siellä ei ole yhtä suurta lähtöaulaa kaikille lennoille, vaan se on jaettu pienempiin lähtöauloihin. Kaikilla auloilla on omat lähtöselvityspisteet ja turvatarkastukset. Turvatarkastuksesta läpi mentyämme pääsimme omaan lähtöaulaamme, jossa oli kaksi lähtöporttia eli se oli siis mitoitettu kahden lennon matkustajille. Aulassa oli pieni myymälä (noin metri kertaa kaksi metriä), josta sai ostettua vielä viimeiset tuliaiset pienestä valikoimasta juomia ja makeisia. Lisäksi sieltä löytyi pieni kioski, josta sai ostettua esimerkiksi vettä, virvoitusjuomia, kahvia ja voileipiä. Jos ajatuksena on käydä vielä isommin ostoksilla lentokentällä tai miettii esimerkiksi ostavansa lennolle jotain lukemista kannattaa se tehdä ennen turvatarkastusta, koska lähtöaulassa ei tuon pienen myymälänurkkauksen lisäksi ostosmahdollisuuksia ole.

Lentomme lähti pikkuisen myöhässä, mutta Helsinkiin saavuimme kuitenkin lähes ajallaan. Noudimme auton parkista ja lähdimme ajelemaan kotia kohti. Olimme saaneet halliin ajaessamme parkkilipun, mutta koska emme olleet parkissa yliaikaa, ei lippua tarvinnut edes leimata ja rekisterinumeron perusteella pääsimme suoraan ulos hallista.