Bonusta jokaisesta matkasta!

Jylhä Skotlanti -matkalla

Päivä 1.

Matka kohti Edinburghia alkoi aamulennolla. Lento kesti vain vajaa 3 tuntia ja aikaeron takia Edinburghissa oltiinkin hyvissä ajoin. Kentällä vastassa oli suomenkielinen opas joka johdatti bussille.

Koska olimme saapuneet aikaisin, ehdimme tekemään kaupunkikierroksen bussilla sekä lounastamaan ennen huoneiden saamista. Opas kertoi kiertoajelun aikana laajasti nähtävyyksistä, kaupunginosista, historiasta, kulttuurieroista ja antoi myös hyviä käytännön vinkkejä.

Lounastauon pidimme Leithin kaupunginosassa satamassa sijaitsevassa kauppakeskuksessa, jossa pääsi kätevästi halutessaan tutustumaan myös Britannian kuningasperheen entiseen huvijahtiin Royal Yacht Britanniaan. Pääsymaksu sisälsi “luurin” jossa suomenkielinen opastus.

Hotelli Holiday Inn Edinburgh City Centren sijainti oli mahtava; uudessa kaupungissa lähellä suosittua puisto- ja ulkoilualuetta Calton Hilliä sekä lähellä ostoskatu Princes Streetiä. Hotellihuone oli mukava ja siisti perushuone. Hotellissa oli WiFi ja pyydettäessä sai mm. hammasharjan ja -tahnan sekä vanupuikkoja ja laina-adapterin ,mikä oli erittäin mukavaa koska matkatavarat eivät olleet saapuneet Edinburghin kentälle asti. Loppupäivä oli vapaata ja iltapäivä kului minun osaltani shoppaillessa, ihmetellessä uskomattoman nopeasti vaihtuvaa säätä ja uuden kaupungin katuja tutkiessa.

Päivä 2.

Aamiaisen jälkeen lähdimme opastetulle kävelykierrokselle. Kierros aloitettiin Edinburghin linnasta, johon oli hotellilta noin puolen tunnin kävelymatka.

Tutustuimme linnaan ensin oppaan johdolla ja saimme myös kierrellä linnan aluetta omatoimisesti ja ihailla mm. Skotlannin kruununjalokiviä. Linnan alueelta löytyi mukava teehuone, jonne oli hyvä piipahtaa lämpimälle teelle sekä viskille sadekuuroa pakoon.

Edinburghin linnasta matka jatkui Royal Mileä pitkin Grass Marketilla sijaitsevaan Beehive pubiin. Beehive pubissa saimme lounaaksi perinteisen fish and chips -annoksen ja jälkiruuaksi äärimmäisen makean sokerilla kuorrutetun lämpimän pullan vaniljakastikkeessa. Pubista matka jatkui Royal Mileä pitkin kohti Holyroodin linnaa. Matkalla pysähdyttiin ihailemaan mm. St. Gilesin katedraalia. Katedraalissa hilpeyttä herätti myymälä, jossa oli myynnissä mm. pyhiä sukkia “Holy Socks”. Holyroodin palatsi oli kierroksen viimeinen etappi. Tässä vaiheessa kierrosta pää oli pyörällä kaikesta oppaan kertomasta ja päätinkin vähin äänin erota ryhmästä ja kiertää palatsin omin päin. Rankan päivän jälkeen oli mukava suunnata hotellia vastapäätä sijaitsevaan Conan Doyle pubiin syömään ja nauttimaan olut ja toinenkin.

Päivä 3.

Olin päättänyt jättää päivän Glasgown ja Inverarayn linnan -retken väliin, jotta voisin rauhassa tutustua kaupunkiin. Edellisenä päivänä kiinnitin huomioita kaupungin vieressä sijaitsevaan kukkulaan ja siitä se ajatus sitten lähti. Aamiaisen jälkeen suunnistin siis kaupungin vieressä sijaitseville Holyroodin kukkuloille ja Arthur´s Seatille.

Kyllä kannatti! Arthur´s Seatin huippu on noin 250 metriä kaupunkia korkeammalla ja sieltä oli upeat näköalat kaupunkiin ja Forthinvuonolle. Arthur’s Seat mainitaan usein yhtenä mahdollisena tarunomaisen Kuningas Arthurin linnan Camelotin ja ”pyöreän pöydän” sijaintipaikkana. Tuulinen sääkään ei niin kauniissa maisemissa haitannut, vaikka välillä epäilytti että tuuli vie mennessään. Kukkuloilla risteili paljon kävelyreittejä ja sieltä sai valita omalla kunnolleen sopivimman. Tottakai minun oli kiivettävä huipulle asti! Paluureittivalinta olisi voinut olla parempikin, sillä viimeinen kukkulan lasku oli niin jyrkkä että isompien murtumien välttämiseksi laskeuduin liukumalla alas. Jäätelöauto odotti sopivasti Holyroodin puiston vieressä. Mikäs sen parempaa kuntoilun jälkeen kuin jäätelöannos!

Holyroodin kukkulat ja Arthur´s Seat

Ruokapaikaksi löytyi taas mukava pubi, ja tarjolla olisi ollut myös skotlantilaista perinneruokaa haggista. Haggis paistetaan lampaan mahalaukussa. Täytteenä on yleensä kaurahiutaleita, lampaan maksaa, keuhkoa, sydäntä, ihraa, sipulia, mausteita ja suolaa. Haggis jäi tällä kertaa kokeilematta, mutta onneksi sitä löytyi purkitettuna versiona Jennersin tavaratalosta kotiin tuliaisiksi. Illalla palasin ihmettelemään Grass Marketin aluetta ja Harry Potter fanina tietenkin The Elephant House -kahvilaa, jossa J.K Rowling on kirjoittanut Harry Potter ja Viisasten Kivi -kirjaa. Paluumatkalla kävelin hotellin lähellä sijaitsevalle Calton Hill -kukkulalle, myös sieltä avautui kauniit näköalat Holyroodin puistoon ja kukkuloille, kaupunkiin ja Forthin vuonolle.

Päivä 4.

Neljäntenä matkapäivänä koitti odotettu retki Glenturretin viskitislaamoon ja Stirlingin linnaan. Ihana päästä näkemään myös mitä Edinburghin ulkopuolelta löytyy! Yleensä nukahdan välittömästi liikkuvassa autossa, mutta nyt en voinut lopettaa maisemien katselua; mikä määrä lampaita, kumpuilevaa maastoa ja kiviaitoja! Ensin saavuimme Stirlingin linnaan, joka perinteisesti sijaitsi komean kallion päällä. Linnan pihalta näkyi hieno William Wallacen -muistomerkki kaupungin vieressä! Itse linnasta en jaksanut niin innostua, mutta linnan muureilta näkyviin maisemiin ei väsynyt. Myös Stirlingin kaupunki oli mukavan näköinen, tosin ehdimme vain pikaisesti lounastamaan siellä ennen matkan jatkamista.

Seuraavaksi meidät kuljetettiin Glenturretin viskitislaamoon. Pääsimme tutustumaan viskin valmistukseen alusta loppuun. Tutustumispaikkana tämä oli todella hyvä valinta, sillä vuonna 1775 perustettu Glenturret on Skotlannin vanhimpia tislaamoja. Nykyään se on lähinnä tunnettu The Famous Grousen kotipaikkana ja edesmenneestä kissastaan Towserista, joka metsästi elinvuosinaan miltei 29 000 hiirtä. Nykyään hiirien metsästäjinä toimivat kissat Glen ja Turret, jotka tulivat myös tervehtimään kierroksen aikana. Kierroksen päätyttyä saimme maistiaiset ja pääsimme viskiostoksille.

Takaisin Edinburghissa olimme iltapäivällä. Tämä retki ei ollut lainkaan niin rankka kuin toisen matkapäivän kaupunkikierros, joten illalla riitti vielä virtaa lähteä jälleen tutustumaan kaupungin tarjontaan. Hotellin läheltä St. Andrewn aukion kulmasta löytyi oikein mukava italialainen ravintola Amarone, josta sai herkullista pastaa!

Päivä 5.

Viimeisenä päivänä ei kaupungista enää ehtinyt nauttimaan vaan kotimatka alkoi heti aamiaisen jälkeen. Paluulento oli iltapäivällä Manchesterista, joten ajomatkaa oli jonkin verran edessä. Pysähdyimme matkalla lounastamaan sekä Skotlannin Las Vegasissa Gretna Greenissä. Gretna Green on yksi maailman suosituimpia hääkohteita ja siellä vietetään vuosittain noin 5000 häät. “Häävillitys” sai alkunsa jo 1700-luvulla, jolloin nuoret Englannista karkasivat Skotlannin puolelle Gretna Greeniin mennäkseen naimisiin, sillä englannissa avioliitto ilman vanhempien suostumusta vaati 21 vuoden iän. Ehdin myös ostamaan vielä viime hetken viskituliaiset The Old Blacksmith´s Shopista, joten kaikin puolin hyvin valittu pysähdyspaikka.