Bonusta jokaisesta matkasta!

Lontoo-Brighton-Pariisi matkalla näkee monta kohdetta

Ensimmäinen matkapäivä

Lento lähti iltapäivällä. Norwegianilla kun lennettiin, teimme lähtöselvityksen automaatilla, samoin kuin laukutkin hoidettiin itse. Virkailija oli kyllä avustamassa vieressä, mutta itse sai lukea viivakoodeja jne että laukut lähtivät matkaan.

Gatwickin kentällä meitä oli vastassa Timo ja Jaakko. Laukut ja ihmiset bussin kyytiin ja siitä sitten ihmettelemään vasemmanpuoleista liikennettä. Kentältä oli matkaa hotellille noin 50 km ja matkaan meni aikaa noin 1,5h eli yhdeksän maissa illalla oltiin hotellilla.

Hotelliin kirjautuminen sujui mukavasti. Ryhmille oli oma sisäänkäynti ja kirjautumispiste. Pientä ruuhkaa saatiin aikaan, mutta suhteellisen nopeasti olimme vieneet tavarat huoneeseen. Hotellissa oli useampi ravintola ja kävimme testaamassa yhtä niistä.

Hotelli sijaitsi loistavalla paikalla. Pieni prinssi George yöpyi naapurissa yhden yön eli aivan Kensigtonin palatsin lähellä oltiin. Vierestä löytyi myös bussipysäkit, metroasema ja kauppoja.

blogi-taru-william-kate

Prinssi Georgen syntymän jälkeen kaupungilla riitti vauvahurmaa ja nythän William ja Kate odottavat Georgen pikkusisarusta.

Toinen matkapäivä

Seuraavana aamuna lähdettiin kiertoajelulle hotellilta Heli-oppaan johdolla. Paljon kuultiin ja nähtiin ja pariin kertaan hypättiin bussistakin ulos katselmaan nähtävyyksiä.

blogi-taru-kuningasperhe

Kuningasperhe kävi tervehtimässä meitä bussissa – oppaan hauska ohjelmanumero

Kolmas matkapäivä

Tämä päivä oli aikaa kierrellä itse Lontoossa.

blogi-taru-lontoo

Neljäs matkapäivä

Matka jatkui eli aamulla tavarat bussiin ja nokka kohti Brightonia. Opas oli sairastunut ja tilalle tuli ihana Marja-opas. Marja oli vähän vanhempi, puhelias savolainen, joka oli tosin unohtanut osin suomenkielen asuttuaan pidempään Englannissa. Juttu kuitenkin luisti ja hän oli todella innoissaan kun sai puhua suomea. Yhteislauluakin hän yritti viritellä, tosin siitä ei tainnut pahemmin kukaan innostua. Hänellä oli kuitenkin todella paljon tietoa ja tarinaa kerrottavana.

Ensimmäinen pysähdys oli Stonehengessa, jossa meillä oli noin 40 minuuttia aikaa kierrellä ja ihmetellä kivitolppia. Sieltä matka jatkui Southamptoniin, jossa pidettiin ruokatauko. Enempää emme kerenneet kaupunkiin tutustumaan, siellä teillä oli kovat ruuhkat kun englantilaisten kesälomat olivat juuri alkaneet.

Viimeinen pysähdys ennen Brightonia oli Portsmouth. Täällä osalla oli varattuna vierailu HMS Victorylla ja meillä muilla pari tuntia aikaa kierrellä. Bussipysäkin vieressä oli outlet-alue, jossa käytimme aikamme.

Hotellille pääsimme lopulta illalla kahdeksan jälkeen. Kuljettajat jakoivat huonekortit meille bussissa ja siitä pääsimme siirtymään huoneisiin. Hotellin sijainnilla oli kaksi puolta. Sijainti oli siis todella hyvä. Ihan rantakadulla, Brighton Pierille (laituri missä huvipuisto) lyhyt kävelymatka… Myös ostosmahdollisuudet olisi ollut lähellä mutta niihin ei nyt keretty tutustumaan. Haittapuoli oli lähellä sijaitsevat yökerhot ja meluava nuoriso. Itseä tämä ei haitannut mutta monen kuulin puhuvan mekkalasta. Hotelli oli mukava. Meidän huoneessa oli ilmastointi mutta osassa huoneista oli ilmeisesti ollut kuuma. Huone oli todella pieni. Laukkuja ei pahemmin saanut aukaistua siellä, mutta huoneessa oltiinkin vain yksi yö. Hotelli itsessään oli todella sokkeloinen ja huone löytyi useamman mutkan ja oven jälkeen. Muutamilta askelmilta ei myöskään voinut välttyä (ainakaan kaikkiin huoneisiin mennessä). Aamiaista oli kiva nauttia hotellin pienellä terassilla.

Viides matkapäivä

Aamulla 10 aikaan matka jatkui kohti satamaa. Englannin rannikko jäi taakse ja 4 tunnin laivamatkan päässe siinsi Ranskan rannikko. Ukkosta olivat luvanneet matkalle ja sadetta tulikin välillä. Laivamatka oli vähän kuin Tallinnan reissu. Laivalla oli ravintola/kahvila, baari ja hyvin pieni kauppa. Jollain reissulla joku oli bongannut delfiinejä, mutta niitä me ei ikävä kyllä nähty.

Opas oli vastassa satamassa ja saimme matkan aikana Pariisiin kuulla Ranskasta tietoa. Rouenissa piti olla pysähdys, mutta saatiin sellainen ukkosmyrsky niskaan ettei kukaan halunnut mennä ulos ja niinpä jatkoi matkaa suoraan Pariisiin. Hyvä näin, sillä olimme kuitenkin hotellilla vasta noin 21.30.

Huonekortit saatiin jo bussissa eikä tarvinnut hotellilla käydä erikseen täyttelemässä mitään lappuja. Hotellin lähellä oli monta ruokapaikkaa, joita Timo osasi suositella. Samoin iso ostoskeskus olisi ollut ihan vieressä, mutta pyhien takia oli kiinni tuolloin.

Hotelli oli todella hyvä tasoinen. Kiva, tilava huone, uima-allas ja yksi parhaista aamiaisista mitä olen syönyt. Keskustaan oli hieman matkaa, mutta se ei haitannut. Bussi olisi mennyt läheltä hotellia metroasemalle ja sillä olisi päässyt keskustaan jos olisi omatoimisesti halunnut keskustaan kulkea.

Kuudes matkapäivä

Lähdettiin kaikki porukkalla Versaillesiin. Osalla oli varattuna retki ja osa kierteli itse torilla tai puutarhassa. Muutama lähti viettämään omatoimista päivää Pariisissa. Käytiin tutustumassa Versaillesin puutarhaan äidin kanssa ja sopivasti tuona päivänä oli osa suihkulähteistä käytössä.

Versaillesissa oli aikaa noin 2,5h ja siitä lähdettiin sitten suoraan Pariisiin kiertoajelulle.

Kiertoajelulla pysähdyttiin kuvaamaan Eiffel-tornia ja ajeltiin bussilla kaupunkia ympäri. Lopuksi ajettiin Seinen rantaan Eiffelin juurelle. Mahdollisuus oli lounastaa ja halukkaille Timo kävi ostamassa liput Seinen risteilylle. Kuuden maissa palattiin hotellille ja illalla suurin osa taisi käydä testaamassa Timon kehuman belgialaisen ravintolan ja rohkeimmat (minä myös 🙂 ) testasivat simpukoita.

Seitsemäs matkapäivä

Aamulla lähdettiin laukkujen kanssa hotellilta keskustaan. Halukkaiden oli mahdollista osallistua oppaan kanssa Louvren kierrokselle ja lopuilla oli aikaa kierrellä itsekseen Pariisissa. Illalla lento kotiin.