Bonusta jokaisesta matkasta!

Aktiiviperheen Pärnun loma

Pärnu tunnetaan etelänaapurin rantalomakohteena. Heinäkuussa oli vapaata ja ajattelimme reissuun lähteä, vaikka meidän perheelle tuo rantalomailu ei oikein istukaan. Varsinkin neljävuotiaallamme on aivan liikaa muurahaisia pöksyissä, jotta löhöily auringossa onnistuisi. Lisäksi toinen lapsistamme on vasta 8 kuukautta, joten hänenkin kohdalla rantaloma oli vielä vähän aikaista. Niinpä lähdimme Pärnuun, mutta ajatuksena oli tehdä kaikkea muuta kuin ottaa aurinkoa, ja tekemistähän riitti.

1. matkapäivä – keskiviikko

Lähdimme matkaan omalla autolla, sillä se vaikutti omiin aikatauluihimme parhaalta vaihtoehdolta. Autopaikan sain kätevästi muun varauksen yhteydessä Ikaalisten matkatoimistosta ja sain itse valita siihen haluamani laivavuorot. Hintakin autolle oli suhteellisen huokea (28€ suunta).

Koska pääsimme töistä vasta iltapäivällä, päätimme mennä yli Baltic Queenillä. Laiva lähti Helsingistä 18:30. Pääsimme laivaan kuuden aikaan, ja suuntasimme heti buffettiin. Täytyy sanoa että valikoimaa näytti olevan runsaasti, mutta seuraavalla kerralla taidan ottaa pöytävarauksen Grill Houseen. Tämä siksi että lasten kanssa matkatessa buffetin kattausaika kävi aika lyhyeksi (toiselle kun käytiin välissä vaihtamassa vaippaa ja sitten toista taas pissattamassa). Lopuksi istuimme jo tyhjässä ravintolassa, jonka valoja meille vilkauteltiin ystävällisen poistumisen merkiksi. Omasta jälkiruoasta en tainnut maistaa mitään, niin nopeasti se hävisi kahvilla huuhtoen alas. Grill Housessa näytti olevan alkuruokapöytä + lasten pöytä, ja näiden lisäksi aikuiset voivat tilata pääruoan pöytään. Buffan jonoissa pujottelu oli lasten kanssa hieman hankalaa, kuten myös täpöytäysien lautasten kuskaaminen ilman että niiden sisältö löytyisi kanssamatkustajien rinnuksilta.

Mutta sitten se todellinen syy valita risteilyalus menomatkalle: KidzClub ja Muumit. Ja näistä ei pettänyt kumpikaan vaihtoehto. Nelivuotiaamme oli innoissaan kun pääsi muumimamman kainaloon ja sai vielä muumitatuointejakin mammalta palkinnoksi.

KidzClubilta puolestaan löytyivät pallomeri, pomppulinna, kiipeilyseinä, pallotykkejä joilla ampua, videopelejä, piirrustushuoneita yms. Lisäksi välillä kävimme vielä laivan pallomeressäkin paikkoja katsastamassa, ja sinnekin mahtui mukavasti kun suurin osa lapsista oli kokoustilojen KidzClubilla.

Täytyy sanoa että kaksi tuntia, joka näihin hauskuutuksiin jäi, tuntui poikamme mielestä aivan liian lyhyeltä ajalta. Tosin kun laiva saapui Tallinnaan, ja ajoimme sieltä ulos ei nelivuotias nähnyt enää keskustan siluettia. Sen verran tuli touhutettua, että uni kaatoi innokkaan pikkumatkaajan.

Tie Pärnuun oli hyvä, ja helppo ajaa. Pärnu ohjataan satamasta lähtiessä Lasnamäen kautta. Varmaankin siksi että sillä välttäisi keskikaupungin ruuhkat. Mielestäni sinne ei kyllä kannata missään tapauksessa lähteä, vaan ajaa Ringiä etelään. Stockmannin jälkeen Ringiltä tulee uudet opasteet Pärnuun, ja ainakin noin yöajona jolloin muuta liikennettä ei juuri ollut tämä tie oli huomattavasti nopeampi. Pärnuun saavuimme klo 00:23. Hotellille oli matkatoimistosta ilmoitettu myöhäisestä saapumisestamme, tämän huomasimme kun menimme hakemaan huonettamme. Iloinen vastaanoton tyttö sanoi jo ennen kuin sanoimme nimeämme että ”Teitä odotettiinkin jo.”

Hotelliksemme valitsimme Hedon Span, sillä sen Superior huoneeseen mahduimme hyvin ja huoneessa oli ilmastointi. Hedon sijaitsee ihan rannalla. Olen aiemmin ollut yötä Pärnun Viikingin perhehuoneessa, joka puolestaan sijaitsee ihan keskustassa. Meille joille ranta ei ollut niin tärkeä Viiking oli ehkä hieman paremmalla sijainnilla. Toisaalta Hedonissa kaikki oli uutta ja pohjoismaiseen makuun yksinkertaisen kaunista. Hotellissa oli erittäin hyvä ravintola, ja erityisesti sen sijainti rannan lähellä. Tosin sitten kun ilma ei ollut aurinkoinen, oli terassilla merituulesta johtuen aikas viileä. Palvelu ravintolassa oli todella hyvää. Varsinkin vaalea tarjoilijatyttö huomioi myös lapsemme hienosti ja neljä vuotiaamme sanoikin ensimmäisen illan ruokailun  jälkeen ”äiti, mä taidan olla rakastunut.” Aamiainen oli sopivan monipuolinen ja hyvä.

Ainut miinus hotellissa meidän näkökannastamme oli sen allasosasto. Jos kaipaa kunnon uimatilaa, niin sitä hotellin allasosasto ei tarjoa. Hotellista löytyy lasten allas, ulkokahluu allas (syvyys 50cm) ja yksi aikuisten alla. Aikuisten altaasta puolet on kuitenkin täytetty löhöilypenkeillä, eli siinäkään ei uiminen onnistunut. Pikkumiehemme uiminen onnistui, koska satuimme allasosastolle aikaan jolloin sielä ei ollut muita. Muuten en olisi voinut antaa hänen pärskiä ympäriinsä siihen malliin kuin sitä teki. Sellaiselle joka ei kaipaa uimista, vaan enemmänkin kuohuissa makailua, allaosasto toimii hyvin. Sitä vastoin hieronta jossa me aikuiset kävimme oli ihan super. Varsinkin minun naishieroja oli kyllä raudankova ammattilainen. Palvelu sekä respassa että hoidoissa toimi suomeksi, vaikka aloitinkin aina englanniksi ensin, mutta kun kuulivat että olen Suomesta, vaihtoivat itse kielen heti suomeksi.

Hedon Spa on rakennettu osaksi vanhan Mudaravilan tiloihin

2. matkapäivä – torstai

Kun perjantai aamu valkeni lähdimme aamiaisen jälkeen kohti keskustaa. Pärnu on ihana kaupunki siitä, ettei mihinkää ole pitkä matka. Lisäksi hotellin vieressä oli pyörävuokraus josta otimme neljä vuotiaallemme menopelin vuokraan. Ensin kiertelimme vähän keskustaa ja sitten matkasimme MiniZoohon. Pärnun vallihaudan vieressä oleva MiniZoo ei päällepäin näytä paljon omakotitaloa erikoisemmalta. Mutta sisällä oli tarjolla jos jonkinlaista suomuniskaa. Pytoneita, boia, tarantelloja, gekkoja ja jopa alligaattori sekä paljon paljon muuta. Paikan kiertämisessä mukana oli omistaja, joka esitteli eläimiä. Osan sai ottaa jopa käsiin koskettavaksi. Isännän jutut hauskuuttivat niin aikuisia kuin lapsia, eläviä torakoitakin olisi halutessaan päässty maistamaan. MiniZoossa vierähti hyvin tunnin verran, eikä aika tullut vielä yhtään pitkäksi.  Sitten jätskille keskustaan ja lopulta hotellille. Pienen päivälevon jälkeen otimme auton ja suuntasimme kohti Valgerannan Seiklusparkia. Ihan huippu mesta myös pienen lapsen kanssa. Seikkailupuisto sijaitsee noin 15min ajomatkan päässä Pärnun keskustasta, aivan meren rannalla vaikka välissä olevat puut estävätkin merenrantanäköalat pikkuväen radoilta. Pienemmille lapsille (alle 120cm) ratoja oli kaksi.

Hauskaa oli että lapsetkin saivat kiipeilyvaljaat päälleen ja heistä tuntui varmasti ihan oikealta vuorikiipeilijältä. Valjaiden avulla sitten mentiin mitä monipuolisempia kiipeilysosuuksia läpi, joissain piti ryömiä, toisissa roikkua ja aina pääsi lopuksi myös laskeutumaan hurjaa vauhtia vaijerilla. Molemmat pikkulasten radat poikamme kierti kolmesti, kun me kannustettiin vieressä. Ja siinä touhussa vierähtikin koko ilta. Tuskin maltan jo odottaa seuraavaa reissuamme, kun poika on jo yli 120cm ja päästään yhdessä isoimmille viidelle radalle, joita kuljetaan puiden latvoissa. Jos rauhallisempi meno on mieleen, on seikkailupuiston naapurissa Valgerannan Golf, johon pupupöksyt voi jättää golffailemaan kiipeilyseikkailun ajaksi 🙂

3. matkapäivä – perjantai

Meillä on DVD:nä elokuva Keksijäkylän Lotte. Pärnusta noin 30 minuutin ajomatkan päässä sijaitseva Lottemaa olikin siis odotettu kohde. Ja voin sanoa että jos DVD:tä katsottiin ennen Lottemaahan menoa, niin vielä enemmän se sai suosiota puuhapuistossa käynnin jälkeen. Auto jätetiin Lottemaan parkkipaikalle, josta loppumatkaksi sai otta pikkujunan kyydin. Meillä pienempi pojista nukkui, joten päätimme taittaa nuo viimeiset metrit (n 800m) jalkaisin. Matka oli mukavaa mäntymetsää, eikä tullut edes neljävuotiaallemme pitkäksi, joten hyvin sen loppupään voi jalkaisinkin taittaa. Olimme varanneet etukäteen liput Lottemaanhan, jonne saimme laivalippujen yhteydessä Helsingissä voucherit. Näin lipun hinta oli muutamaa euroa edullisempi, eikä voucheria ollut rajattu millekään tietylle päivälle joten loman aikatauluja se ei sido. Voucher vaihdettiin lippuihin Lottemaan portilla, näppärästi kävi. Portilta saimme myös suomenkielisen kartan alueesta. Hyvät selostukset rakennuksista ja niiden asukkaista.

Ensimmäisenä suuntasimme seikkailuradoille, joille oli jäänyt edelliseltä päivältä polte. Vähän enemmän perus kiipeilytelineitä kuin seikkailupuistossa, mutta se oli tietysti odotettavissakin. Siltikin niissä vierähti ensimmäiset puolituntia, ja lopuksi samoihin laitteisiin haluttiin meillä uudelleen :). Sitten vuorossa olikin jänisten talo liukumäkineen ja härveleineen. Lotte on keksijäkylän tyttöjä, joten puistossa oli jos jonkin laista härveliä ja härpäkettä tutkittavaksi. Lisäksi jänisten talon  yläkerrassa oli planetaario esitys. Esitystä ei ole suomeksi, englanniksi ja viroksi kyllä. Henkilökunta neuvoi meitä kuitenkin ystävällisesti suomen kielellä, kun kuuli että sitä puhuimme. Jänisten talon vieressä oli ”urheilukenttä”, jossa sai tavallisten urheilulajien lisäksi koittaa keksijäkylän kummallisuuslajeja.

Ruokatauon onnistuimme sovittaa pahimman sateen ajaksi. Puistossa on yksi kunnon ruokaravintola josta saa monen laista ruokaa hampparista ja pitsasta lihapulliin ja muusiin. Tupaten täynnä olevassa ravintolassa ruoka käytiin tilaamassa kojuista ja toimitettiin pöytiin. Hyvää oli, ja palvelu nopeaa. Sen lisäksi löytyi herkkupaikkoja, kahviloita ja lettukoju. Lotteteatteri oli kylän aukiolla, mutta siellä emme käyneet kun esitykset olivat viroksi. Kuulosti kuitenkin olevan musiikkinäytelmä joten ehkä siinä olisi viihtynyt hyvinkin. Myös kaikki WC ja vaipanvaihtotilat alueella olivat tosi siistejä. Tosin johtunee siitäkin että puisto oli ollut auki vasta ensimmäistä kunnon kesää. Sitten nähtävänä oli vielä internetin keksimistorni, Loten isän verstas, mylly ja tietenkin Loten koti joka oli taloista ehkä se hienoin.

Aikaa puisto käynnillämme meni 6 tuntia (hotellilta hotelliin), joten kokopäiväretken saa hyvinkin aikaiseksi. Puisto itsessään on mukava ja tekemistä riittää, mutta sopii parhaiten alle 10-vuotiaille lapsille. Sitä vanhemmat viihtyvät mukana sisarusten vuoksi, mutta eivät enää ehkä innostu samalla tavalla paikan touhuista. Ilta vierähtikin sitten kylpylän allasosastolla.

4. matkapäivä – lauantai

Tämä päivä oli varattu ostoksille, joten aamulla suunnattiin kävellen keskustan Port Artur ostoskeskuksiin. Nyt täytyy sanoa että ne olivat ehkä pienoinen pettymys. Varsinkin ravintolapuoli oli niissä aika vaatimaton. Perus Henkkamaukka kaupat tosin löytyivät hyvin sekä mukavan kokoinen kirjakauppa Port Artur 2:n yläkerrasta. Aamupäivä siinä kuitenkin vierähti. Sen jälkeen otetiin pieni pyörälenkki kohti rantaa. Rannalta löytyivät junapomppulinna, leikkitelineet ja minigolf rata, joten avulla kulutettiinkin sitten useampikin tunti :). Sitten matka jatkui hotellille hetkeksi huilaamaan. Päätimme vielä lähteä etsimään lisää kauppoja, sen verran aamusta jäi ostoksilta hampaan koloon. Huippu juttu on että ostoskeskukset Pärnussa ovat auki klo 23:00 asti. Aikaa siis riitti hyvin vielä illastakin, vaikka osa pienemmistä kaupoista ja erikoisliikkeistä sulki ovensa jo kympiltä. Suuntasimme Kaubamajaan, mikä oli ihan oikea ratkaisu. Paljon kivoja kauppoja ja ravintoloita. Me herkuttelimme italialaisessa Da Vincissa, mutta viereinen Amerikkailainenkin ravintola olisi ollut varmasti hyvä vaihtoehto.

5. matkapäivä – sunnuntai

No tämä oli matkan epäonnen päivä. Aamiainen syötiin rauhassa hotellissa ja sitten pakkailtiin huoneessa. Mukavasti matkattiinkin autolla Tallinnaan aurinkoisessa säässä. Perillä pääsimme todistamaan kuinka laivamme lähti Tallinnan satamasta kohti merta. Olin laittanut tunnilla aikataulun itselleni väärin, oma moka, olihan se papereissa oikein. No sitten etsimään millä kotiin päästään, ja voin kertoa ettei sunnuntain paluu heinäkuussa Tallinnasta ole välttämättä ihan helppo järjestää, varsinkin jos mukana sattuu olemaan auto. Lopulta pitkän jonotuksen jälkeen saimme Viiking Linen XPRS:ltä peruutuspaikan, ja matka kohti kotia saattoi alkaa. No, ei maailmalla liho, mutta viisastuu. Ensi kerralla taidetaan siis paperit tarkistaa hyvissä ajoin ennen kotimatkaa :).

Yhtä kaikki, Pärnussa löytyy rannan lisäksi myös paljon muuta koettavaa. Meidänkin listasta tekemättä jäi vielä ainakin Paradiis kylpylän iso vesipuisto. On siis syy miksi palata 🙂

Pärnun Minizoo on syys-toukokuussa auki viikolla klo 11-17 ja viikonloppuisin klo 11-16.
Valgearannan seikkailupuisto on auki vielä syyskuussa viikolla varauksesta ja viikonloppuisin klo 10-20.
Lottemaa aukeaa näillä näkymin taas toukokuussa.
Minigolffata voi ympäri vuoden Strand hotellin alakerran sisäminigolfradalla, joka on avoinna ma klo 13-20, ti-su klo 10-20.