Bonusta jokaisesta matkasta!

Lapsiperheen loma Aqva Spa Rakveressa

Olimme jo pitkään puhuneet vaimon kanssa, että olisi joskus mukavaa lähteä kylpylälomalle Viroon. Vaimon täyttäessä pyöreitä, päätinkin sitten repäistä ja viedä hänet yllätysmatkalle. Määränpääksi valikoitui Ikaalisten matkatoimiston laajasta valikoimasta kohtuullisen uusi kylpylä Aqva Spa Rakveren kaupungissa ja lomaksi viiden päivän Spa-loma aamiaisilla. Puntaroin pitkään myös Pärnun kylpylöitä, mutta kun lähdimme matkaan joulukuussa, tulin siihen tulokseen, että mielummin satsaan enemmän kylpylän laatuun, eikä paikkakunnalla ole niin väliä. Rakvere osoittautuikin oikein miellyttäväksi pieneksi kaupungiksi ja kylpylä oli loistava, joten valintani oli onnistunut.

Matka alkoi Ikaalisten matkatoimiston bussilla aamuyöstä. Herätin vaimon puolitoista tuntia aikaisemmin ja kehotin pakkaamaan lomaa varten. Hieman unenpöpperössä vaimo alkoi pakata, mutta yhdessä selvisimme pakkausoperaatiosta. Olin laittanut tyttäremme ruuat ja osan tavaroista jo valmiiksi, joten ehdimme hyvissä ajoin bussin lähtöpaikalle. Bussikuski otti meidät ystävällisesti vastaan ja nosti matkatavaramme ja lastenrattaamme auton tavaratilaan. Meillä oli mukana oma turvaistuin tyttärellemme ja kiinnitettyämme sen matka kohti Helsinkiä alkoi unisissa tunnelmissa.

Helsinkiin päästyämme, ja aamun jo valjettua siirryimme Tallinkin Superstar laivaan. Matkatavaramme ja turvaistuin saivat jäädä laivamatkan ajaksi linja-autoon, mikä oli todella kätevää. Nappasimme vain lastenrattaat mukaan ja suuntasimme kohti aamupalabuffettia, jonka olimme varanneet matkatoimistosta etukäteen. Tämäkin osoittautui hyväksi vedoksi, sillä aamupalalla oli paljon väkeä. Söimme vatsamme täyteen, täydensimme Tax Freesta puuttuvia matkatavaroita ja saavuimme Tallinnaan parin tunnin laivamatkan päätteeksi.

Tallinnan sataman edustalla meitä odottikin Suomesta laivan mukana tullut bussi, jonka vierestä löysimme matkatavaramme ja siirsimme parinkymmenen metrin matkan kohdekylpylän omaan jatkokuljetukseen. Rakvere sijaitsee reilun tunnin matkan päässä Tallinasta itäänpäin. Matka sujui joutuisasti kylpylän omalla pikkubussilla. Bussissa oli mukana myös kylpylän suomea puhuva opas, joten saimme jo matkan aikana vähän ensituntumaa kaupungista ja kylpylästä.

blogi-perttu-aula

Noin tunnin ja vartin ajomatkan päästä saavuimme kylpylään. Kylpylä sijaitsi aivan Rakveren keskustassa ja oli siis todella hyvällä paikalla. Kylpylä näytti aluksi hieman pienemmältä, kuin olimme odottaneet, sillä kylpylän aula on aika pieni. Vasta asetuttuamme taloksi meille selvisi, että kylpylä on rakennettu moneen tasoon ja esimerkiksi suuri vesipuistoalue sijaitsee kylpylän toisessa ja kolmannessa kerroksessa. Alakerran aulassa oli vastaanottotiski ja kaksi ravintolaa, sekä kulku lasten leikkihuoneeseen ja Spa-osastolle hoitoihin ja hierontoihin.

Kylpylän yleisilme oli siisti ja ylellinen. Lattiat ja seinät olivat marmoria ja vastaanottotiskin takana vieraat vastaanotti koko seinän levyinen vesiputous. Myös huone oli siisti ja kaunis. Huoneessa oli nätti kylpyhuone ja kaikki tavalliset hotellihuoneen tarvikkeet sekä kylpytakit. Ainoat miinukset olivat kylpytossujen puute (ne täytyi ostaa erikseen 2 euron hintaan) ja se, ettei hotellissa ollut huonepalvelua, vaikka kylpylässä oli kaksi erinomaista ravintolaa. Kaikkialla kylpylässä huokui se, että kylpylä on varsin uusi. Kylpylä rakennettiin vasta vuonna 2008 ja laajennuksia on tehty vielä sen jälkeenkin, joten rakennus oli vielä uudenkarheassa kunnossa.

Huoneessa oli nätti kylpyhuone Ja kaikki tavalliset hotellihuoneen tarvikkeet sekä kylpytakit

Kaikkialla kylpylässä huokui se, että kylpylä on varsin uusi. Kaikkialla kylpylässä huokui se, että kylpylä on varsin uusi.

Tarkasteltuamme huonetta ja kylpylää tarkemmin, päätimme testata toisen kylpylän omista ravintoloista. Lounge Fresco oli ravintoloista rennompi ja menultaan enemmän lounaspaikan tyylinen ravintola, josta sai lämmintä ruokaa pastoista ja pitsoista sushiin. Ruoka oli erinomaista ja palvelu hyvää ja hinnatkin siedettävät. Pizzan ja pastan sai yhteensä alle 15 eurolla. Frescossa söimme myöhemmin vielä uudelleenkin.

Vatsat täynnä päätimme pienen ruokalevon jälkeen suunnata kohti vesipuistoa. Huoneemme sijaitsi aivan vesipuiston sisäänkäynnin vieressä, joten oli äärimmäisen kätevää vaihtaa uikkarit huoneessa ja kävellä muutama kymmenen metriä kylpytakki päällä pukuhuoneisiin ja suoraan suihkun kautta altaaseen. Lomaamme kuului ilmainen ja rajaton sisäänpääsy vesipuistoon ja saunakeskukseen, jota käytimmekin hyväksi koko rahalla. Vesipuisto oli laaja ja hauskaa riitti koko perheelle. Kolmannessa kerroksessa oli 25 metrinen kuntouintiallas, jossa sai keskittyä uimiseen. Toisessa kerroksessa taas sijaitsi vesitropiikkiosasto, jossa varsinkin yhdistetty virta ja myrskyallas olivat tosi viihdyttävät. Altaista löytyi myös kaikki normaalit vesihieromalaitteet ja toki myös tyynempi kellutteluallas, poreammeet, allasbaari ja ulkoallas.

Lastenaltaita oli kaksi, toinen vähän isommille ja toinen pienemmille lapsille. Lastenaltaiden yläpuolelta lähti puiston hurja vesiliukumäki, joka sai kyllä ainakin tämän aikuisen miehenkin puntit tutisemaan. Itse liukumäki sinänsä ei ehkä ollut pisin tai huimin, mutta se, että liukumäki laskettiin pilkkopimeässä, sai laskun tuntumaan monin verroin hurjemmalta. Sen verran vanhaksi on tainnut tulla, että laskut jäivät yhteen kokeilukertaan, mutta lapset ja nuoret tuntuivat liukumäestä nauttivan täysin siemauksin.

Vesipuiston yksi hienoimmista alueista oli saunakeskus. Saunakeskuksessa oli 8 erilaista viihtyisää ja siistiä saunaa, perinteisistä suomalaisista saunoista suolahöyrysaunaan ja infrapunasaunaan. Kokeilimme kaikkia ja kaikki olivat oikein rentouttavia ja hyviä. Pienen lapsen kanssa meille sopi erityisesti Roomalainen sanaarium, missä lämpötila oli tasainen reilu 50 astetta. Mukavaa oli myös se, että laudeliinat olivat oikeat kankaiset pyyhkeet, joilla oli miellyttävää istua. Saunat olivat naisille ja miehille yhteiset, joten uikkarit pysyivät päällä. Suihkutiloissa oli lisäksi vielä omat saunat sekä miehille, että naisille, joten alastikin pääsi saunomaan.

Nautimme vesipuistosta täysin siemauksin ja kävimme uimassa ja saunomassa koko rahan edestä joka päivä.

Toisena matkapäivänä lähdimme tutkimaan kaupunkia. Rakvere on kaunis ja pieni vanha kaupunki. Asukkaita on noin 17 000, mutta palvelut ovat kunnossa. Kävelyetäisyydellä kylpylästä oli useita viihtyisiä ja edullisia ravintoloita ja kahviloita ja aivan kylpylän kupeessa sijaitsi aivan loistava leipomokahvila, jossa kävimme useammankin kerran herkuttelemassa loistavilla leivoksilla ja kakuilla.

Toisena matkapäivänä lähdimme tutkimaan kaupunkia.

Kaupunkina Rakvere muistutti ehkä hieman Porvoota. Paikalla on ollut asutusta jo satoja vuosia, mikä näkyi vanhoissa rakennuksissa ja raunioissa. Keskustan ulkopuolelta löytyi myös uudehko Pöhjakeskus- niminen kauppakeskus, jossa sai tehtyä kaikki tarpeelliset ja turhatkin ostokset. Pöhjakeskus oli suurin piirtein Turun skanssin kokoinen paikka, joten kauppoja löytyi joka lähtöön. Kaupungin keskustasta meni keskukseen tunnin välein busseja, mutta kävellenkin matka otti vain noin puolisen tuntia. Tuli testattua, sillä myöhästyimme juuri bussista, emmekä jaksaneet jäädä odottamaan seuraavaa. No, tulipahan nähtyä Rakverea vähän enemmän kävellessä.

Lomaamme kuuluivat ruokailuista aamiainen, joka oli monipuolinen ja hyvä. Muita ruokailuja varten oli kylpylän ulkopuolelta helppo löytää ruokapaikkoja ja saimme vatsamme täyteen maistuvaa ruokaa joka päivä. Erityismaininnan ansaitsevat Art Cafe niminen paikka keskustassa, jossa söimme erinomaista lounasta. Myös linnan raunioiden alla sijainnut Bamboo garden aasialainen ravintola sai meiltä erinomaisen arvosanan, vaikka aluksi ravintolan kiinalaista, thaimaalaista ja intialaista yhdistellyt ruokalista hieman arveluttikin. Söimme myös molemmissa kylpylän omissa ravintoloissa ja ruoka maistui. Kylpylän toinen ravintola Fiore, jossa myös aamiainen tarjoiltiin, oli enemmän Fine dining paikka ja hieman arvokkaampi. Mutta ruoka oli sielläkin erinomaista ja palvelu hyvää. Paikan fiinistä tunnelmasta huolimatta henkilökunta esimerkiksi mikrotti mielihyvin tyttäremme lihaperunasoseet ja iltapuurot, koska kylpylän ainoa mikro sijaitsi ravintolan keittiössä. Viikonloppuna Fiore oli illalla aivan täynnä, joten pöytävarauksen teko kannattaa.

Söimme myös molemmissa kylpylän omissa ravintoloissa. Ruoka oli erinomaista ja palvelu hyvää.

Varasin loman ajaksi vaimolleni syntymäpäivälahjaksi monipuolisesti erilaisia hoitoja ja itsellenikin muutaman hieronnan. Hoitoihin ja hierontoihin kuljettiin ala-aulan kautta Spa-osastolle kylpytakki päällä. Spa-osaston aulasta hoitohenkilökunta kuljetti alakertaan tilaviin, siisteihin ja tunnelmallisiin hoitohuoneisiin. Hoitoja oli tarjolla vaikka minkälaisia, erilaisista luksuskylvyistä hierontoihin, kasvo, käsi ja jalkahoitoihin ja vartalohoitoihin. Vaimoni kävi kasvo-, käsi-, jalka- ja vartalohoidossa, sekä kokovartalohieronnassa. Hän nautti kovasti kaikista hoidoista ja oli tyytyväinen saamaansa palveluun ja hoitojen laatuun. Kylpylä palkkasi viime vuonna Filippiineiltä 7 ammattihierojaa ja ainakin me olimme kovin tyytyväisiä kokovartalohierontoihimme ja hierojiimme. Hoito-osasto oli laadukas ja rauhallinen ja kaikesta tekemisestä paistoi laatu ja asiakkaan kunnioitus.

Ala-aulasta kuljettiin myös lasten leikkihuoneeseen, missä leikimme tyttäremme kanssa sillä välin, kun äiti oli hoidettavana Spa-osastolla. Tilavassa leikkihuoneessa oli kiipeilyteline, trampoliini, pallomeri, Playstation 3, rallipeli ratilla ja polkimilla sekä televisio ja vironkielisiä animaatioelokuvia. Seinustoilta löytyi myös paljon leluja, piirtämismahdollisuus, sekä paljon monipuolista tekemistä kaikenikäisille lapsille. Viihdyimme tyttäremme kanssa leikkihuoneessakin hyvin.

Tilavassa leikkihuoneessa oli mm. kiipeilyteline, trampoliini, pallomeri, Playstation 3, rallipeli ratilla ja polkimilla sekä televisio ja vironkielisiä animaatioelokuvia. blogi-perttu-lastenallas

Kaiken kaikkiaan kylpylä ja kaupunki olivat hieno, miellyttävä ja rentouttava kokemus ja olimme viiden päivän lomaamme enemmän kuin tyytyväisiä! Lähtisimme Rakvereen mielellämme uudelleenkin, mutta ensi kerralla varmasti kesällä! Nyt loman aikana tuprutti sen verran lunta, että Virolainen aurauskalusto joutui aika koville. Varsinkin lastenrattaiden kanssa kulkeminen kaupungilla oli siksi välillä hieman haastavaa. Mutta siitä huolimatta, lähdimme paluumatkalle hymyissä suin!

Paluumatka sujui yhtä sujuvasti, kuin menomatkakin. Tallinnan satamassa saimme nostaa matkatavaramme jo valmiiksi Ikaalisten matkatoimiston bussiin. Kylpyläkuljetuksemme oli sen verran aikaisessa ja keli sen verran kamala, että menimme odottelemaan tuota kotimatkan bussia terminaalia vastapäätä sijaitsevan City Hotel Portuksen kahvilaan. Kahvilan ikkunasta oli helppo nähdä, että koska matkatoimiston bussi ajaa ulos laivasta ja voimme mennä viemään matkatavaroita. Laivamatka meni nopeasti ja pian olimmekin jo bussissa matkalla kotia kohti. Illan suussa saavuimme kotiin väsyneinä, mutta onnellisina. Kiitos Ikaalisten matkatoimisto ja Aqva Spa! Oli hieno reissu!