Työ matkailun parissa on haastavaa ja monipuolista – “Koskaan ei tiedä, mitä työpäivä tuo tullessaan”

Ikaalisten Matkatoimiston asiakaspalvelussa työskentelevä Krista Kivistö lomamatkalla Pariisissa.

Krista Kivistö on myös matkaillut vapaa-ajallaan niiden vuosien varrella, kun Ikaalisten Matkatoimisto on työllistänyt häntä.

Pitkän työuran tehnyt Krista Kivistö pitää erilaisia ja mukavia asiakkaita työnsä suolana Ikaalisten Matkatoimiston asiakaspalvelutehtävissä. Myös tuttavalliset välit työnantajaan, salliva työilmapiiri ja rehellisyys asiakkaita kohtaan nousevat työpaikan eduiksi.


 

Ikaalisten Matkatoimistossa työskentelevä Krista Kivistö on yksi matkailuyrityksen pitkäaikaisimmista työntekijöistä. Vuonna 1998 alkaneen työuransa hän aloitti asiakaspalvelussa, teki myöhemmin monta vuotta hommia Viron kylpylämatkojen tuotantosihteerinä, kunnes teki mieli siirtyä takaisin aikaisempien työtehtävien pariin.

– Silloin kun aloitin IMT:llä asiakaspalvelu oli aivan erilaista kuin nykyään. Koko toimistossa kuului, kun puhelin soi. Melkein kaikki asiakaspalvelu tehtiin silloin vielä puhelimen välityksellä asiakkaan kanssa. Internetiä tai sähköpostia ei ollut vielä käytössä, vaan laskut lähtivät kirjepostina ja käytimme faksia, Krista muistelee.

Erilaiset ja mukavat asiakkaat ovat työn suola. Koskaan ei tiedä, mitä työpäivä tuo tullessaan. Jokainen maanantai tuo uuden viikon uusine kujeineen.

– Meillä on paljon vakituisia asiakkaita, joista monet muistaa jo nimeltä. Toisaalta tulee koko ajan uusia asiakkaita ja kysymyksiä sekä asioita, joita täytyy ottaa haltuun. Kun kuulee, että asiakas on tyytyväinen varaamaansa matkaan tai olen ratkaissut hänen ongelmansa, niin se tuo onnistumisen tunteita.

Työvuodet ovat opettaneet Kristalle muun muassa paineensietokykyä, erilaisiin tilanteisiin sopeutumista ja suvaitsevaisuutta.

– Lisäksi olen oppinut virheitä tekemällä ja ottanut vastuuta.

Matkailualan tietotaito on lisääntynyt pääasiassa Baltiaan suuntautuneiden opintomatkojen ansiosta.

– Olemme kiertäneet ja tutustuneet matkoilla hotelleihin ja kylpylöihin. On ollut todella antoisaa päästä katsomaan paikkoja, joita meillä on myynnissä.

Hän on pysynyt talossa 22 vuoden ajan, sillä luotettavalle ja joustavalle työnantajalle on ollut mielekästä työskennellä. Sovituista asioista on aina pidetty kiinni.

– Työnantaja on tullut vuosien varrella tutuksi. Olen tullut kuulluksi ja ymmärretyksi. Perheyrityksessä asiat eivät kulje monen portaan kautta, vaan voi suoraan asioida johtajien kanssa ja kanssakäyminen on aina ollut mutkatonta, Krista kehuu.

– Minulle on tarjottu mahdollisuuksia kehittyä työtehtävissäni, mutta ei koskaan ole pakotettu mihinkään. Työstä IMT:llä voi halutessaan luoda hyvin haastavaa ja monipuolista, hän lisää.

Johtamiskulttuurin Krista kokee olevan avointa.

– Esimerkiksi etätyö on mahdollistettu jo ennen koronaa. Työajoista pystyy sopimaan joustavasti. Arvostan sitä, että saan työstäni palautetta. Myös yhteinen tekeminen työporukalla ja merkkipäivinä muistamiset lämmittävät mieltä.

Yksi tärkeimmistä asioista pitkään työuraan on yrityksen hyvä työilmapiiri.

– Sallivuus näkyy, ja hyväksymme erilaisuutta sekä puhallamme yhteen hiileen. Esimerkiksi koronan tullessa ei katsottu tarkkaan työnkuvia, vaan kaikki tekivät kaikkea. Lisäksi kausityöntekijätkin on saatu hyvin mukaan työyhteisöön, ja he ovat käsittääkseni viihtyneet.

Sitoutuneisuus ja tunnollisuus näkyvät IMT:n työkulttuurissa.

– Meillä hommat hoidetaan  perusteellisesti. Varsinkin ennen koronaa ja toivottavasti sen aikanakin mieliala on ollut innostunut. Toimimme rehellisesti asiakkaita kohtaan, ja he voivat luottaa Ikaalisten Matkatoimistoon.