UKK – Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät tietoa matkoistamme sekä varaamisesta. Klikkaa rohkeasti kysymystä, niin vastaus avautuu sen alapuolelle. Mikäli sinulla on kysymys johon et löydä vastausta, voit aina olla meihin yhteydessä puhelimitse 03 45 800 (ma-pe 09-17) tai viestittää chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai sähköpostilla matkat@imt.fi.

Olemme tehneet erikseen Covid-19 liittyviin kysymyksiin vastauksia seuraavasti:

Matkan varaaminen

Kaikki IMT:n matkat ovat varattavissa verkkosivuillamme. Näet päivän hinnat ja saatavuudet suoraan verkkopalvelustamme. Huomaathan, että matkojen hinnat muuttuvat paikkatilanteen mukaan, joten hinnat ovat voimassa vain varaushetkellä. Jos et kuitenkaan löydä haluamaasi ota yhteyttä suoraan toimistoomme, puh. 03 45 800 (ma–pe klo 9–17). Voit myös viestittää meille chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai lähettää sähköpostia matkat(at)imt.fi -osoitteeseen.

On. Matkan hinta on sama varattaessa netistä (matkakaupastamme), puhelimella tai paikanpäällä konttorissamme. Kun soitat toimistoomme puh. 03 45 800, maksat puhelusta vain normaalin verkkomaksun verran. Emme peri myöskään toimitusmaksua. Voit myös viestittää meille chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai lähettää sähköpostia matkat(at)imt.fi -osoitteeseen.

Kyllä pystyy. Jos et kuitenkaan löydä haluamaasi ota yhteyttä suoraan toimistoomme, puh. 03 45 800 (ma–pe klo 9–17). Voit myös viestittää meille chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai lähettää sähköpostia matkat(at)imt.fi -osoitteeseen.

Kyllä. Mikäli haluamasi huone tai hytti ei ole varattavissa verkkokaupassamme, ota yhteyttä toimistoomme, puh. 03 45 800 (ma–pe klo 9–17). Voit myös viestittää meille chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai lähettää sähköpostia matkat(at)imt.fi -osoitteeseen.

Ulkomaille suuntautuviin matkoihimme sisältyy aina sekä laiva- ja/tai lentomatkat että majoitus sekä mahdollisesti matka omalla autolla tai bussimatka. Tämä myös siksi, että käytännössä aina asiakkaan kannattaa varata kauttamme useampi palvelu. Se on asiakkaalle myös aina edullisin, helpoin, laadukkain ja turvallisin tapa. Kehotamme vertailemaan.

Matkailtaessa kotimaassa tarjoamme useita lomakohteita joissa varattavissa vain pelkkä hotellimajoitus.

Matkaliput

Megastar ja Star -laivoille matkalippujen saaminen onnistuu mobiililippuna. Voit lukea näille laivoille ennakkoon tehtävästä lähtöselvityksestä lisää tästä.

Muiden laivojen osalta kokoonnuttaessa Helsingin tai Turun satamiin liput ovat noudettavissa Ikaalisten Matkatoimiston matkanjärjestäjätiskillä olevalta virkailijaltamme. Jos matkaan on lähdetty jo Suomen puolella matkatoimiston bussilla, liput saa kuljettajalta. Lähetettävässä matkaohjelmassa on lippukäytäntö kerrottu tarkemmin.

Laivaterminaalissa on hyvä olla ajoissa, viimeistään 1 tunti ennen laivan lähtöaikaa.

Lentoliput lähetetään varaajan sähköpostiosoitteeseen noin viikko ennen lähtöä. Suosittelemme tekemään lähtöselvityksen etukäteen. Internet-lähtöselvitys aukeaa 36 tuntia ennen koneen lähtöä. Ohjeet sekä linkki lähtöselvityksen tekemiseen löytyy Finnairin internetsivuilta. Lähtöselvityksen yhteydessä varatkaa myös istumapaikat koneesta, siten varmistatte itsellenne haluamanne istuinpaikat sekä varmistatte perheen istuinpaikat läheltä toisianne.

Helsinki-Vantaan lentokentällä on käytössä kaksi terminaalia. Varmistathan, että menet oikeaan terminaaliin. Finnairin lennot lähtevät terminaalista T2. Lentokentällä on hyvä olla viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Lähtöselvitys tulee olla tehtynä viimeistään 45 minuuttia ennen lennon lähtöä.

Matkustusasiakirjat

Suomen kansalainen ei tarvitse Pohjoismaissa matkustusasiakirjoja. Henkilöllisyys on kuitenkin voitava osoittaa tarvittaessa kuvallisella henkilöllisyystodistuksella.

Lennon sisältävillä matkoilla matkustusasiakirjoina tarvitaan myös Pohjoismaissa matkustettaessa joko passi tai EU:n virallinen henkilökortti.

Suomen kansalaisten matkustusasiakirjoina EU:n sisällä toimivat passi tai EU:n virallinen henkilökortti.

Huomioittehan, että myös Viroon suuntautuvilla matkoilla vaaditaan kaikilta matkustajilta matkustusasikirjana passi tai EU:n virallinen henkilökortti.

Suomen kansalaisten matkustusasiakirjana on passi, jonka on oltava voimassa vähintään 6 kk matkan päättymisen jälkeen.Helsingistä Pietariin lähtevä risteily sekä hotellimatkamme Pietariin. ovat viisumivapaita.

Huom! Muiden kuin Suomen kansalaisten tulee itse tarkistaa ja hankkia heiltä vaadittavat matkustusasiakirjat kohdemaan suurlähetystöstä.

Kuljetukset ja lisäpalvelut

Bussin tuulilasissa on kyltti, jossa lukee ”laukunkuljetuspalvelu laivalla”. Bussi on Helsingissä Länsisataman T2-terminaalin parkkipaikalla.

Matkaohjelmasta tai IMT Omaloma applikaatiosta löydät tarkan paikan pysäkistä. Kaikki pysäkit ovat nimetty samalla nimellä josta löydät ne myös Google Maps -palvelusta. Jos olet yhtään epävarma pysäkkisi sijainnista, ota yhteyttä suoraan toimistoomme puh. (03) 45 800, niin annamme tarkemmat tiedot pysäkistäsi.

Pyrimme aina siihen, että samassa varauksessa olevat pääsevät istumaan lähekkäin. Perheille lupaamme istuimet vierekkäin tai lähekkäin toisiaan. Lue lisää perheille tekemästä asiakaslupauksesta.

Bussit eivät voi valitettavasti ottaa kyytiin muilta pysäkeiltä kuin mitä on tavanomaisessa pysäkkivalikoimassamme. Bussiemme täytyy ehdottomasti ehtiä ajoissa satamaan ja tämän vuoksi ylimääräiset pysähdykset eivät ole mahdollisia.

Ei valitettavasti voi. Bussimme ottavat matkustajia kyytiin vain niiltä pysäkeiltä, joille on etukäteen ilmoittauduttu matkaa varattaessa. Bussi ei pysähdy pysäkille, jolle ei ole etukäteen kukaan ilmoittautunut.

Kyllä vain! Pääset nauttimaan ilmaisesta WiFi verkosta kaikissa Baltian maissa ja Pohjoismaissa kulkevissa busseissamme. Lue lisää WiFistä busseissa.

Suosittelemme jokaiselle 0–3-vuotiaalle lapselle turvaistuinta bussimatkoille. Kauttamme voit varata lisämaksusta turvaistuimen 0–3-vuotiaalle tai sitä vanhemmalle lapselle. Turvaistuin on mahdollista vuokrata kaikille bussimatkoillemme sekä kotimaan että kohdemaan busseihin, poikkeuksena Eurooppaan suuntautuvat kiertomatkat joissa lennetään mennessä ja palatessa.

Niillä matkustajilla, joilla on varattu meno Helsingistä Tallinnaan klo 10.30. lähtevällä Megastarilla ja paluu Tallinnasta Helsinkiin klo 13.30 lähtevällä Megastarilla, sekä meno- ja paluubussikuljetukset Suomen puolella Turun, Porin tai Tampereen suunnan reiteillä on Pre Order osto-oikeus. Kuljettaja jakaa lomakkeet asiakkaille bussissa menomatkalla, Erityisen tärkeää on, että reitti, paluumatkan päivämäärä, nimi ja puhelinnumero on täytetty lomakkeelle oikein. Ostokset tehdään menomatkalla Helsingistä-Tallinnaan. Ostokuittia vastaan kuljettaja luovuttaa juomat paluumatkalla kotipysäkillä. Huomioithan, että palvelu ei ole mahdollinen muilla bussireiteillä tai laivavuoroilla.

Tallinnan satamassa odottaa virolainen pikkubussi klo 11:30–11:40, jolloin Turun, Tampereen ja Porin reitin matkustajat sekä torstaisin ja sunnuntaisin Lahden reitin matkustajat voivat käydä viemässä muut kuin alkoholia sisältävät tavarat suoraan bussiin säilytykseen. Tallinnasta Megastarilla klo 13:30 palaava suomalainen bussi ottaa matkustajien tavarat mukaansa. Bussi odottaa Helsingissä myös Silja Europalta palaavia matkustajia, jonka jälkeen kotimatka alkaa.

Kyllä, tässä tapauksessa voit tehdä varauksen tästä. Voit tehdä varauksen myös soittamalla suoraan toimistoomme, puh. (03) 45 800.

Mikäli haluat varata myös bussikuljetukset Viron puolelle, voit ottaa yhteyttä suoraan toimistoomme puhelimitse 03 45 800 (ma-pe 09-17) tai viestittää chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai sähköpostilla matkat@imt.fi.

Tarjoamme tilausajokuljetuksia. Tilanteessa jossa tarvitsette vain kuljetukset (esim. lahjakortti Tallink Siljalle) voitte ottaa yhteyttä toimistoomme puhelimitse 03 45 800 (ma-pe 09-17) tai viestittää chatissa, Facebookissa, Instagramissa tai sähköpostilla matkat@imt.fi.

Kyllä saa. Pisteitä kertyy laivamatkoista Tallinkilla ja Silja Linella. Ilmoita kortin numero meille varauksenteon yhteydessä. Kortin numeron voi ilmoittaa meille myös myöhemmin, mutta se tulee kuitenkin tehdä ennen lähtöpäivää sekä mieluiten hyvissä ajoin. Tarvitset matkasi varausnumeron Club One -kortin numeron ilmoittamista varten.

Huomioithan, että laivayhtiö antaa laivamatkoista pisteitä aina sille henkilölle, jolle kortti kuuluu. Kaikkien matkustajien mahdolliset Club One -korttien numerot kannattaa siis ilmoittaa, myös rinnakkaiskortit.

Jotta pisteitä kertyisi, Club One -kortin haltijan täytyy itse olla matkustajana matkalla, ei riitä että pelkästään varaa tai maksaa matkan. Club One -pisteitä ei kerry hotellin osalta, vaikka yöpyisitte Tallink-ketjun hotellissa.

Club One -pisteitä ei voi käyttää Ikaalisten Matkatoimistosta varattuun matkaan. Kauttamme voi ainoastaan kerätä pisteitä Club One -kortille, ei käyttää niitä.

Club One -kortilla ei saa alennusta kauttamme varatuista matkoista. Poikkeuksena Visbyn risteilyt, joihin saa alennusta, jos on vähintään yksi Club One -kortti per varattu hytti.