Vinkkejä esteettömään matkaan

Etsitkö liikuntaesteettömiä huoneita tarjoavaa hotellia tai tukea siirtymisiin lentokentällä tai satamassa? Lue vinkkejämme esteettömään matkaan.

Satamat ja terminaalit

EU-asetus velvoittaa ottamaan huomioon vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien erityistarpeet myös meri- ja sisävesiliikenteessä. Avustamispalvelu liikuntarajoitteisille satamassa ja laivoilla on ilmaista.

  •  Matkat lähtöselvityksestä laivalle voivat olla hyvin pitkiä. Jos tarvitset avustusta alukseen nousemisessa tai sieltä poistumisessa toiminta- tai liikuntarajoitteen johdosta, ilmoita siitä meille matkaa varatessa. Kerro ilmoituksen yhteydessä avun tarve ja käytössä olevat apuvälineet. Terminaaleissa on myös saatavilla pyörätuoleja.
  • Avustamispalvelu on tilattava viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Tätä myöhemmin tehty ilmoitus avun tarpeesta huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

Kutsupisteet avustusta tarvitseville

  • Avustamispalvelua tarvitsevan matkustajan tulee saapua terminaalin kutsupisteeseen sovittuna aikana. Kaikissa Helsingin Sataman 5 matkustajaterminaalissa on kutsupisteet, jotka ovat terminaalien sisääntuloauloissa, sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä. Pisteiltä saa joko suoraan apua tai puheyhteyden avustamispalveluun. Kutsupisteellä tulee olla aina vähintään 60 minuuttia ennen laivan lähtöaikaa ja joissakin tapauksissa jo aikaisemmin.
  • Avustamispalvelun pyörätuoli on tarkoitettu vain laivaannousua ja/tai laivasta poistumista varten. Mikäli tarvitset pyörätuolia koko matkan ajan, tulee sinulla olla oma pyörätuoli mukana matkalla.
  • Terminaalien avustamispalvelu on yleisavustamista. Mikäli tarvitset henkilökohtaista apua (mm. ruokailemisessa, nostamisessa, yhteydenpidossa, lääkityksessä ja wc-käynneissä) matkasi aikana tulee sinulla olla oma henkilökohtainen avustaja mukana.
  • Kun apunasi matkustaa henkilökohtainen avustaja, ilmoitathan siitä aina matkavarausta tehdessäsi.

Liikkumisesteisen pysäköinti

Terminaalien läheisyydessä on liikuntarajoitteisille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, joilta on esteetön kulku terminaaliin. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella voitte pysäköidä maksutta merkityille pysäköintipaikoille satama-alueella.

  • Lisätietoa Helsingin matkustaterminaalien palveluista löytyy Port of Helsinki
  • Ohjeet vammaisille ja liikuntarajoitteisille matkustajille Tallink & Silja Line palveluista löytyy vammaispalvelut

Laivalla

Hytit liikuntarajoiteisille matkustajille

  • Kaikilla matkustajaliikennealuksilla löytyy hyttejä liikuntarajoitteisille matkustajille. Suosittelemme matkan varaamista hyvissä ajoin koska invahyttejä on rajoitettu määrä. Vammaisen tai liikuntarajoitteisen matkustajan henkilökohtaiselle avustajalle pyritään varaamaan hytti läheltä avustettavan henkilön hyttiä.
  • Jos invahyttejä ei ole verkkokaupassamme varattavissa kannata hyttejä tiedustella puhelimitse tai sähköpostilla.

Avustaja – ja opaskoirat

  • Opas- ja avustajakoirat matkustavat ilmaiseksi.
  • Avustaja- ja opaskoirat saavat olla aluksien kaikissa tiloissa, mikäli kansalliset määräykset eivät sitä kiellä. Avustaja- ja opaskoirat eivät pääse sauna-, kylpylä- ja vastaaviin tiloihin eivätkä allergiahytteihin. Laivan ulkokannella on koirien ulkoilutuspaikka.

Automatkustajat

  • Matkustajan on hyvä huomioida että autokannella liikkuminen ei ole esteetöntä.
  • Laivayhtiöt suosittelevat pyörätuolia käyttäville asiakkaille laivaan nousua terminaalin kautta, koska se on helpompaa kuin autokannen kautta laivaan nouseminen.
  • Autokansilla liikuntarajoitteisten matkustajien autot pyritään ohjaamaan mahdollisimman lähelle hissejä ja varmistetaan, että autojen ympäristöön jää tilaa autosta poistumiselle.
  • Automatkustajien tulee ilmoittaa hyvissä ajoin jo matkaa varatessaan mahdolliset avustamisen erityistarpeet. Automatkustajien on saavuttava autolähtöselvitykseen viimeistään 60 min ennen laivan lähtöä.

Lentoasemalla

Jos liikuntakykysi on rajoittunut esimerkiksi iän tai vamman vuoksi, sinulla on oikeus saada maksutta apua lentoasemalla ja matkan aikana lentokoneessa. Ilmoitathan avun tarpeesta jo ennakkoon, mieluusti heti varauksen teon yhteydessä, jotta voimme viestiä sen eteenpäin lentoyhtiölle. 

Huomoitavaa:

  • Välimatkat lentokentillä saattavat olla pitkiä ja siirtymät sisältää rappusia. Avuntarve saattaa syntyä, vaikka pystyisitkin kävelemään lyhyempiä matkoja. Avustamispalvelua kannattaa hyödyntää aina jos oma tilanne mietityttää. 
  • Muista ilmoittaa myös tarvitsemistasi liikkumisen apuvälineistä kuten pyörätuolista, avustuskoirasta sekä hengitys- ja happilaitteista. 
  • Tutustu avustamispalvelun ohjeisiin ja kellon aikaan mihin mennessä sinun tulee olla kentällä. 
  • Jos liikut pyörätuolilla, useimmilla lentoasemilla voit siirtyä omalla pyörätuolillasi aina lennon lähtöportille asti. Vaihtoehtoisesti voit luovuttaa oman pyörätuolisi ruumassa kuljetettavaksi jo lähtöselvityksen yhteydessä ja käyttää lainatuolia lentoasemalla liikkumiseen.
  • Avustamispalvelu auttaa liikkumisen kanssa. Otathan mukaan oman avustajan, jos tarvitset apua lääkkeiden ottamisessa, syömisessä, wc:ssä käymisessä, itsesi nostamisessa tai tavallisesta poikkeavassa kommunikoimisessa.

Lisätietoa liikuntarajoitteisen ja vammaisen oikeuksista lentomatkalla Trafin sivulta

Lisätietoa Helsinki-Vantaan lentoaseman avustuspalvelun kutsupisteistä.

Lentokoneessa

Lentohenkilökunta on koulutettu avustamaan lennon aikana. Monissa lentokoneissa on siirtopyörätuoli, jolla henkilökunta voi kuljettaa istumapaikalta lentokoneen wc-tiloihin. 

Huomioitavaa:

  • Paikkavaraus kannattaa tehdä lennolle etukäteen. Tällöin voit vaikuttaa siihen, että paikkasi on esim lähellä vessaa ja kanssasi matkustavat saavat paikan vierestäsi. 
  • Kaikki lentoyhtiöt kuljettavat apuvälineitä, mutta esim lentokoneen tyyppi saattaa vaikuttaa siihen minkä kokoinen apuväline mahtuu koneen rumaan. Selvitä apuvälineesi mitat kokoontaitettuna ja selvitä sallitut koot lentoyhtiön sivulta. Myös apuvälineissä olevien akkujen suhteen saattaa olla rajoituksia.
  • Merkitse ruumaan meneviin apuvälineisiin selvästi yhteystietosi.

Lisätietoa esteettömästä matkasta lentoyhtiöiden sivuilla

Finnair
Norwegian

Invapysäköinti Baltiassa ja Euroopassa

EU:ssa on voimassa yhtenäinen vammaisen pysäköintilupa, joka tunnustetaan kaikissa EU-maissa. Tarkista maakohtaiset ehdot ennen matkustamista toiseen EU-maahan tästä:

 Pysäköintiluvan käyttäminen toisessa EU-maassa

Esteettömyys hotellilla

Hotellien esteettömyysPyrimme tuomaan verkkosivuiltamme löytyvien hotellien kuvauksiin tietoa niiden esteettömyydestä ja sopivuudesta muun muassa liikuntarajoitteisille matkustajille. Jos meillä kuitenkaan ei ole tietoa olemassa valmiina, voit olla yhteydessä meihin ja me selvitämme asian haluamastasi hotellista ja kohteesta.

Kohteiden hotellilistauksissa hotellit joihin on mahdollista varata esteetön huone on merkitty  Sopii liikuntarajoitteisille -ikonilla